Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2005-730-0028
Dok.:
SAL40039
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 8. marts 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af lov om oprettelse af et centralt dna-profilregister og retsplejelo-
ven (Udvidelse af dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved legemsundersøgelse
m.v.) (L 14).
Spørgsmål:
Ministeren bedes uanset at Dna-profilregisteret ikke på alle punkter er omfattet af
den generelle regulering i persondataloven give en uddybende kommentar til hø-
ringssvaret fra Datatilsynet, herunder i forhold til bestemmelserne i persondataloven
om proportionalitetsprincippet og kravet om at undgå unødig dataophobning.
Svar:
I det omhandlede høringssvar fra Datatilsynet anføres det i pkt. 1, at det foreliggende lovforslag
rejser spørgsmål i forhold til de grundlæggende principper indeholdt i persondatalovens § 5. Da-
tatilsynet finder således, at der er grund til at overveje, hvorvidt den foreslåede udv idelse af dna-
profil-registeret harmonerer med bestemmelserne i persondatalovens § 5, herunder navnlig pro-
portionalitetsprincippet og kravet om at undgå unødig dataophobning, jf. § 5, stk. 3.
Datatilsynet anfører endvidere bl.a., at lovforslaget vil medføre, at der bliver indsamlet og opbe-
varet biologisk materiale med følsomme personoplysninger i væsentligt større omfang end tidli-
gere, og
at antallet af registreringer i selve dna
-profil-registeret bliver kraftigt forøget.
Datatilsynet finder på den baggrund, at hensynet til effektivt at kunne efte rforske forbrydelser
ved hjælp af en væsentlig udvidelse af dna-profil-registeret må afvejes nøje i forhold til hens ynet
til bl.a. at begrænse indsamling og opbevaring af følsomme personoplysninger, og at forslaget
kunbør gennemføres, hvis væsentlige samfundsmæssige hensyn findes at tale de
rfor.
Datatilsynet har lagt til grund, at persondatalovens regler finder anvendelse på dna -profil-
registeret.