Justitsministeriet Dato: 12. maj 2005 Kontor: Ministersekretariatet Dok.: TRU40244 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Besvarelse af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om æ n- dring af våbenloven (Våbenformidling mv.) (L 133). Spørgsmål nr. 3: ”Ministeren bedes yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, som gør det mu- ligt at etablere en politisk følgegruppe, der involveres i arbejdet med behandling af ansøgnin- ger efter § 7 b.” Svar: Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet kan udformes således: ”Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 1) I den under nr. 4 foreslåede  § 7 b indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: Stk.  4.  Justitsministeren  kan  fastsætte  bestemmelser  om,  at  ansøgninger  om  tilladelse  efter  stk.  1 skal forelægges for en politisk følgegruppe, inden tilladelse meddeles eller afslås.” B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget  indebærer,  at  justitsministeren  bemyndiges  til  at  fastsætte  bestemmelser  om,  at ansøgninger om tilladelse til våbenformidling, jf. § 7 b, stk. 1, skal forelægges for en pol itisk følge-
- gruppe, inden der træffes afgørelse om, hvorvidt ansøgningen skal imødekommes eller afslås, he r- under bestemmelser om følgegruppens nedsættelse og virkemåde. Justitsministeriet kan ikke støtte ændringsforslaget. Det bemærkes i den forbindelse, at kontrollen med våbenformid ling i henhold til EU’s fælles hold- ning om våbenmæglervirksomhed, jf. lovforslagets bilag 2, skal føres på en sådan m   å de, at omgåe l- se af våbenembargoer vedtaget af FN, EU og OSCE og kriterierne i EU’s adfærd skodeks for våbe n- eksport forhindres. Det  bemærkes  endvidere,  at  Justitsministeriet  efter  gældende  praksis  forelægger  ansøgninger  om tilladelse til udførsel af våben mv. fra Danmark, jf. våbenlovens § 6, stk. 1, for Udenrigsminist  eriet, inden  der  træffes  endelig  afgørelse  i  sagen.  Udenrigsministeriet  vurderer  ansøgningerne  i  lyset  af dansk  våbeneksportpolitik,  EU’s  adfærdskodeks  for  våbeneksport  og  de  øvrige  forpligte  lser,  som Danmark  har  påtaget  sig  i  det  internationale  samarbejde.  Det  er  Justitsministeriets  opfa ttelse,  at denne praksis ligeledes bør følges i sager om våbenformidling. J ustitsministeriet agter i øvrigt – på samme måde som på området for udførsel af våben mv., jf. regeringens årlige rappo rter om udførsel af våben og produ kter med dobbelt anvendelse fra Danmark – at offentliggøre oplysninger om ud- stedte tilladelser og meddelte afslag vedrørende våbenformi dling. Endelig bemærkes, at inddragelse af en politisk følgegruppe i den konkrete sagsbehandling vil være ressourcekrævende og må antages at forlænge sagsbehandlingstiden betragteligt. End videre afspej- ler  den  svenske  ordning  med  et  rådgivende  organ  med  parlamentarisk  repræsentat ion  i  sager  om våbeneksport og  -formidling nogle forhold, der ikke gør sig gældende i Danmark. I Danmark pro- duceres  og  eksporteres  der  således  som  altovervejende  hov edregel  kun  delkomponenter  til  vå ben, mens Sverige i langt højere grad eksporterer færdigproducerede våben og våbensystemer. Værdien af den svenske våbeneksport er også væsentligt større end den da  nske.