Justitsministeriet Dato: 12. maj 2005 Kontor: Ministersekretariatet Dok.: TRU40243 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om æ n- dring af våbenloven (Våbenformidling mv.) (L 133). Spørgsmål nr. 2: ”Ministeren  bedes  redegøre  for,  om  der  i  andre  skandinaviske  lande  findes  politiske følgegrupper,  som  bliver  involveret  i  arbejdet  i  forbindelse  med  ansøgninger  efter  §  7 b.” Svar: De  finske,  svenske  og  norske  regler  om  kontrol  med  våbenformidling  er  beskrevet  i  afsnit  2.4.2., 2.4.6. og 2.4.9. i rapporten af 14. december 2004 fra Justitsministeriets arbejdsgruppe om reglerne for udførsel af våben mv., som er optrykt som bilag 1 til lovforslag nr. L 133. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet supplerende oplysninger fra Finland, Sverige og Norge. Det finske forsvarsministerium har oplyst, at politiske eller parlamentariske interessegrupper ikke er involveret  i  behandlingen  af  sager  om  våbenformidling.  Afgørelser  om  tilladelse  til  våbenfo  rmid- ling træffes af forsvarsministeren, dog således at sagen  forelægges et rådgivende udvalg b estående af  repræsentanter  fra  forsvarsministeriet,  udenrigsministeriet,  indenrigsministeriet,  forsvarsstaben, toldmyndighederne  og  politiet,  hvis  ansøgningen  vedrører  bestemte  modtagerlande,  eller  såfremt det i øvrigt findes nødvendigt.   Den svenske myndighed ISP (Inspektionen för Strategiska Produkter) har oplyst, at ansøgni nger om tilladelse til våbenformidling principielt behandles på samme måde som ansøgninger om till   adelse til våbeneksport. Beslutninger om tilladels e til våbenformidling træffes som u dgangspunkt af ISP’s generaldirektør. ISP har et tilknyttet rådgivende organ med parlamentarisk repræsentation i form af Exportkontrollrådet (ERK), som skal give generaldirektøren vejledning i mere komplic erede sager.
- Sager af principiel beskaffenhed eller særlig politisk betydning kan af ISP forelægges regeringen til afgørelse. Det fremgår endvidere af ISP’s hjemmeside, at samtl ige sager indberettes til ERK, at en stabil prak- sis i fortolkningen af retningslinjerne giver tilstrækkelig vejledning i de fleste tilfælde, og at diskus- sionerne i ERK drejer sig om sager, hvor ISP har behov for rådgivning, f.eks. vedr ørende nye mod- tagerlande, lande, hvor udviklingen nødvendiggør en ny prøvelse, eller situationer, som kræver en særlig fortolkning af retningslinjerne. Det fremgår i øvrigt, at ERK’s a rbejdsform ikke er lovregule- ret, men er vokset gradvis frem. Det norske udenrigsministerium har oplyst, at det ikke er norsk praksis at involvere interessegrup- per  (følgegrupper)  i  behandlingen  af  sager  om  tilladelse  til  våbenformidling.  Sagerne  afg øres  af udenrigsministeriet, hvis kontakt med interessegrupper udelukkende er knyttet til de indspil, forslag og spørgsmål, som gru pperne fra tid til anden kommer med i relation til enten konkrete sager eller spørgsmål af principiel kara kter.