Skatteministeriet J.nr.  2005-411-0042 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 121-   Forslag   til   Lov   om   af   selskabsskatteloven   og   andre   skattelove. (Nedsættelse af selskabsskatten og globalpuljeprincip i sambeskatningen). . Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.   83 - 88 af 18. april 2005. Kristian Jensen /  Ivar Nordland
Spørgsmål 83:  Kan ministeren bekræfte, at hvis der af et nystiftet holdingselskab, f.eks. stiftet af udenlandske kapitalfonde, sker opkøb af en dansk børsnoteret koncern, skal  der  ske  sambeskatning  mellem  det  nystiftede  holdingselskab  og  den  danske koncern  fra  den  dag,  det  nye  holdingselskab  har  erhvervet  aktiemajoriteten  i  den børsnoterede  koncern?  Det  forudsættes,  at  holdingselskabets  regnskabsår  afsluttes samme dag som den børsnoterede koncern. Svar:  Det kan bekræftes, at der skal ske national sambeskatning under forudsætning af, at det nystiftede holdingselskab er et selvstændigt skattesubjekt eller at det udgør et fast driftssted i Danmark for et selskab eller en fond, som har bestemmende indflydelse på det danske børsselskab. Det fremgår af spørgsmål 84, at spørgeren mener, at udenlandske kapitalfonde i praksis er  organiseret  som  kommanditselskaber  eller  partnerselskaber.  Hvis  det  nystiftede holdingselskab  er  en  sådan  skattemæssig  transparent  enhed,  vil  indkomsten  i  den transparente enhed kun kunne indgå i national sambeskatning, hvis de udenlandske kapitalfonde  med  holdingselskabet  har  et  fast  driftssted  i  Danmark  og  den  ene  af fondene har bestemmende indflydelse på det danske børsselskab.
Spørgsmål 84:  Kan ministeren bekræfte, at hvis udenlandske kapitalfonde etablerer et dansk  holdingselskab  med  henblik  på  at  opkøbe  en  dansk  koncern,  så  e  r  det  nye holdingselskab  ikke  omfattet  af  reglerne  i  skattekontrollovens  § 3 B, og reglerne i selskabsskattelovens § 11 (om tynd kapitalisering), hvis de udenlandske kapitalfonde – som det er praksis – er organiseret som kommanditselskaber eller partnerskaber, der efter danske regler er skattemæssigt transparente, med mindre der er en af ejerne i de(t) udenlandske  partnerskab(er),  der  kommer  til  at  eje  over  50  pct.  af  det  nystiftede holdingselskab? Svar:  I  eksemplet  vil  hverken  reglerne  i  skattekontrollovens  §  3  B,  reglerne  i selskabsskattelovens  §  11  eller  de  foreslåede  regler  om  nationale  og  international sambeskatning finde anvendelse. I øvrigt henvises til besvarelsen af spørgsmål 83.
Spørgsmål 85:   Kan ministeren bekræfte, at et nystiftet holdingselskab, der er stiftet af udenlandske   kapitalfonde   og   opkøber   en   dansk   koncern,   godt   kan   være   tyndt kapitaliseret (det vil sige have en egenkapital på under ¼ af gælden) uden at der sker begrænsning i holdingselskabets ret til at fratrække renteudgifter på l ån, hvad enten de er hos ejerne eller i en bank, blot der ikke i ejerkredsen bag holdingselskabet er en enkelt udenlandsk investor, der behersker mere end 50 pct. af holdingselskabets aktier? Svar: Det kan bekræftes. Der sker ingen ændringer af gældende ret på dette område.
Spørgsmål  86:     Kan  ministeren  bekræfte,  at  der  fra  den  dag  hvor  et  nystiftet holdingselskab, etableret af udenlandske kapitalfonde, har aktiemajoriteten i en dansk koncerns moderselskab, skal ske sambeskatning med det danske moderselskab og dets underliggende danske datterselskaber, jf. de foreslåede regler i SEL § 31, stk. 1, og holdingselskabets    renteudgifter    derved    kan    trækkes    i    den    danske    koncerns skattepligtige indkomst? Svar: Det kan ikke bekræftes, når det nystiftede holdingse lskab er en transparent enhed og  ingen  af  de  udenlandske  kapitalfonde  har  bestemmende  indflydelse,  hvilket  er forudsat af spørgeren i spørgsmål 84. Se i øvrigt svaret på spørgsmål 83.
Spørgsmål 87:   Kan ministeren bekræfte, at de foreslåede regler samme nholdt med de eksisterende regler for tynd kapitalisering i SEL § 11 vil medføre følgende resultat: To  udenlandske  kapitalfonde,  der  er  organiseret  som  henholdsvis  et  svensk  og  et engelsk kommanditselskab (limited partsnership), og hvor ingen af deltagerne har mere end  30  pct.  af  ejerskabet  af  kommanditselskaberne,  etablerer  et  nystiftet  dansk holdingselskab pr 1.2.2005 med 1. regnskabsår 1.2.  – 31.12.2005. Selskabet etableres med  en  egenkapital  på  1  mia.  kroner  og  lånefaciliteter  på  5  mia.  kr,  og  selskabe   t begynder  opkøb  af  aktier  i  et  dansk  børsnoteret  selskab.  Pr  1.7.  har  det  nystiftede holdingselskab aktiemajoriteten i det danske børsnoterede selskab. Holdingselskabet har   i   2005   netto   renteudgifter   m.v.   for   200   mio.   kr.   og   fradragsberettigede administrationsudgifter    og    etableringsudgifter,    incl.    omkostninger   omfattet   af ligningslovens § 8 J (jf. ny praksis i TfS 2004-770 LSR) på 100 mio. kr., altså en skattepligtig indkomst på minus 300 mio. kr. Det opkøbte børsnoterede selskab har i 2005 sammen med sine danske datterselskaber, et skattepligtige overskud på 600 mio. kr.,   der   kan   fordeles   således   efter   lovforslagets   forslag   til   SEL   §   31,   stk.   3: 1.1. – 30.6.2005: 300 mio. kr., og 1.7. – 31.12.2005: 300 mio. kr. Koncernen skal for 2005 herefter selvangive: Det  nyetablerede  holdingselskab  med  sambeskattet  opkøbt  børsnoteret  selskab  og tilhørende danske datterselskaber: Holdingselskabet for perioden 1.2. – 31.12.2005: - 300 mio. kr. Det børsnoterede selskab og dets døtre For perioden i sambeskatningen 1.7. - 31.12.2005: 300 mio. kr. Sambeskatningsindkomst herefter 0 kr. Det børsnoterede selskab skal samtidigt overføre 28 pct. af de 300 mio. kr. = 84 mio. kr. til det nye holdingselskab, jf. de foreslåede regler i SEL § 31, stk. 6. Det opkøbte moderselskab med underliggende danske datterselskaber skal selvstændigt skatteansættes for perioden 1.1. – 30.6.2005 med 300 mio. kr. Svar:   Eksemplet   kan   ikke   bekræftes,   medmindre   holdingselskabet   er   en selvstændig  skattemæssig  enhed  (holdingselskabet  og  det  børsnoterede  selskab sambeskattes ikke, hvis holdingselskabet er transparent, jf. svarene på spørgsmålene 83-86) og gælden i holdingselskabet er koncernekstern gæld.
Spørgsmål 88:   Hvis et nystiftet holdingselskab opkøber et børsnoteret dansk selskab med underliggende datterselskaber, skal der efter lovforslaget ske sambeskatning fra den   dag   holdingselskabet   besidder   aktiemajoriteten   i   det   danske   børsnoterede datterselskab, og der skal udarbejdes et særskilt regnskab fra den dag. Er revisorerne pligtige til at udarbejde et revideret regnskab for den periode, der er omfattet   af   sambeskatningen,   og   hvorledes   skal   skattemyndighederne   i   praksis kontrollere, at der sker den korrekte fordeling af resultatet på perioderne før og efter den dag, sambeskatningen påbegynd es? Svar: Der skal naturligvis udarbejdes et skatteregnskab for perioden, når dette kræves i loven. Dette er ikke anderledes end, at der til brug for det konsoliderede årsregnskab skal   udarbejdes   et   regnskab   for   præcis   den   periode,   hvor   betingelserne   for konsolidering     (identisk     med    betingelserne    for    sambeskatning)    er    opfyldt. Perioderegnskabet   til   brug   for   årsregnskabet   skal   derfor   transformeres   til   et skatteregnskab på samme måde som et ordinært årsregnskab.