Skatteministeriet
J.nr. 2005-411-0042
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
L 121- Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove.
(Nedsættelse af selskabsskatten og globalpuljeprincip i sambeskatningen).
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 34 - 37 af 15. april 2005.
Kristian Jensen
/ Ivar Nordland
Spørgsmål 34: Betyder de foreslåede bestemmelser i lovf orslagets § 1, nr. 6 (nyt stk. 5
i SEL § 10), at omlægningen af regnskabsår er obligatorisk, og ikke kræver den i SEL §
2, stk. 2 anførte anmeldelse til de skatteansættende myndigheder?
Svar: Ja, det er obligatorisk at omlægge indkomståret, hvis et sels kab ved etablering af
koncernforbindelsen har et indkomstår, der afviger fra administrationsselskabets
indkomstår. Omlægningen af indkomståret skal ikke anmeldes til skattemyndighederne,
således som det er tilfældet ved en frivillig omlægning af indkomstår et, jf. SEL § 10,
stk. 2.
Spørgsmål 35:
Kan ministeren bekræfte, at hvis et selskab, der har
kalenderårsregnskab den 1.5.2006 erhverver et datterselskab, der har regnskabsår 1.7. –
30.6., således at der skal etableres national sambeskatning jf. den fores låede
bestemmelse i SEL § 31, stk. 1, så skal datterselskabet udarbejde 4 regnskaber for
perioden 1.7. 2005 – 31.12.2006,
nemlig til Erhvervs- og selskabsstyrelsen:
Perioden 1.7.2005 – 30.6. 2006 og
Perioden 1.7. – 31.12.2006
Og til skattemyndighederne
Perioden 1.7.2005 – 30.4. 2006 og
Perioden 1.5. – 31.12.2006?
Kan datterselskabet kræve, at det erhvervende moderselskab erstatter datterselskabet de
dermed forbundne meromkostninger?
Svar: Hvis et selskab erhverver et datterselskab, vil der som udgangspunkt opstå en
forpligtelse til at udarbejde et konsolideret koncernårsregnskab, jf. årsregnskabsloven
og IAS. I det konsoliderede regnskab må der kun medtages indtægter og udgifter i
datterselskabet fra og med det tidspunkt, hvor koncernforholdet etableres.
Endvidere skal datterselskabets aktiver og passiver som hovedregel indregnes i
koncernbalancen til deres dagsværdi på overtagelsestidspunktet (overtagelsesmetoden).
Der etableres således i princippet en overtagelsesbalance for det overtagne
datterselskab på overtagelsesdagen. Hvis der er tale om koncerninterne
omstruktureringer kan indregningen af aktiver og passiver efter årsregnskabsloven dog
ske til bogført værdi (sammenlægningsmetoden).
Indkomsten i datterselskabet skal således allerede opgøres i den periode, hvor der er
koncernforbindelse, af hensyn til det konsoliderede koncernregnskab. Idet der er
sammenfald mellem perioderne, hvor der skal ske konsolidering i årsregnskabsreglerne
og hvor der skal ske sambeskatning efter L 121, laves der allerede en opgørelse af
indkomsten i datterselskabet i sambeskatningsperioden. Der laves oven i købet som
hovedregel en overtagelsesbalance på overtagelsesdagen.
Kravet til datterselskabet om skatteregnskab med skæringsdag på overtagelsesdagen ses
derfor ikke at medføre væsentlige øgede administrative byrder eller meromkostninger
for datterselskabet.
Spørgsmål 36: Der bedes belyst, hvad konsekvenserne af reglen i lovforslagets § 1, nr.
6 om tvungen omlægning af regnskabsår er, hvis datterselskabet har fo rskelligt
regnskabsår i forhold til det købende moderselskab og det erhvervede datterselskab har
udenlandske datterselskaber, der er med i sen international sambeskatning med det
erhvervede datterselskab inden dette erhverves af det nye moderselskab.
Svar: Alle selskaber skal ved både national og international sambeskatning have
samme indkomstår som administrationsselskabet, der – som udgangspunkt – er det
øverste dansk skattepligtige moderselskab, som deltager i sambeskatningen, jf.
forslaget til SEL § 31, stk. 4, og SEL § 31 A, stk. 4.
Det indebærer, at når et (dansk) moderselskab erhverver et datterselskab, der har
udenlandske datterselskaber, skal såvel datterselskab som datterdatterselskaber have
samme indkomstår som moderselskabet (administrationsse lskab). Er det ikke tilfældet,
skal indkomståret for alle de erhvervede selskaber - som udgangspunkt – omlægges
efter de foreslåede regler i § 10, stk. 5.
Jeg har dog til hensigt, at stille et ændringsforslag til 2. behandlingen, der giver
Ligningsrådet m ulighed for at tillade, at omlægningen sker på en anden måde end
foreskrevet i den foreslåede § 10, stk. 5, hvis det af administrative grunde er at
foretrække, og det ikke fører til særlige skattemæssige fordele. Denne mulighed kunne
eksempelvis tænkes anvendt i tilfælde, hvor det er enklere at omlægge
administrationsselskabets indkomstår, så det svarer til indkomståret i erhvervede
datterselskaber, end omvendt.
Spørgsmål 37: Der bedes belyst, hvad konsekvenserne af reglen i lovforslagets § 1,
nr. 6 om tvungen omlægning af regnskabsår er, hvis datterselskabet har forskelligt
regnskabsår i forhold til det købende moderselskab, og det erhvervede datterselskab har
udenlandske datterselskaber, der tidligere har været sambeskattet med det erhvervede
datterselskab efter reglerne i SEL § 31 før 2005, og som nu er udtrådt af
sambeskatningen, men hvor der fortsat opgøres en genbeskatningssaldo, jf. reglerne i
lovforslagets § 14, stk. 8?
Skal dette erhvervede datterselskab omlægge sit regnskabsår svarende til de
udenlandske datterselskaber, og skal genbeskatningssaldoen opgøres ud fra de nu
omlagte regnskabsperioder?
Svar: Det erhvervede datterselskab skal - som udgangspunkt (se svaret på spørgsmål
36) - omlægge sit indkomstår, således at indkomståret bliver samm enfaldende med
administrationsselskabets indkomstår.
Genbeskatningen efter reglerne i lovforslagets § 14, stk. 8, af overskud i udenlandske
datterselskaber medregnes hos det selskab, der var moderselskab i den hidtidige
sambeskatning (i eksemplet det erhvervede datterselskab). Indkomsten i de
udenlandske datterselskaber skal derfor opgøres i indkomstperioder, der svarer til det
erhvervede datterselskabs indkomstperioder. Når indkomståret for det erhvervede
datterselskab ændres, ændres indkomstopgørelsesperioden også for så vidt angår de
udenlandske datterselskaber.