Skatteministeriet
J.nr. 2005-411-0042
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
L 121- Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove
(Nedsættelse af selskabsskatten og globalpulje-princip i sambeskatningen).
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 3 af 17. marts 2005.
Kristian Jensen
/ Ivar Nordland
Side 2
Spørgsmål: Ministeren bedes redegøre for, om og på hvilke pu nkter forslaget adskiller
sig fra det tidligere fremsatte lovforslag L 153 (2004-05, 1. samling)?
Svar: Formålet og hovedprincipperne i L 153 og nærværende forslag (L 121) er de
samme, men som spørgsmålet indikerer, adskiller nærværende lovforslag sig p å en
række fortrinsvis tekniske punkter fra det tidligere fremsatte L 153. Endvidere er
bemærkningerne til bestemmelserne i L 121 på visse punkter uddybet og præciseret.
L 153 blev sendt på høring i forbindelse med fremsættelsen den 15. december 2004. De
fleste ændringer i forhold til L 153 er foranlediget af de høringssvar, som
Skatteministeriet har modtaget i den forbindelse.
Nedenfor gives en oversigt over forskellene mellem det tidligere fremsatte L 153 og
nærværende forslag, samt baggrunden for disse ændringer. Præciseringer og
uddybninger i bemærkningerne er dog ikke medtaget.
Forskelle mellem L 153 og nærværende forslag
Ændring
Bestemmelse(r) i L 121
Baggrund
Forslag om af fjerne den særlige
skattepligtsbestemmelse for
Værdipapircentralen.
Forslagets § 1, nr. 1 +
konsekvensændringer
I forbindelse med høringen
af L 153 blev der gjort
opmærksom på, at
bestemmelsen er blevet
overflødig.
Finansielle virksomheder kan
ikke opnå dispensation for CFC -
beskatning af faste driftssteder.
Forslagets § 1, nr. 5
(§ 8, stk. 2)
Der er opstået tvivl om
muligheden for at fastlægge
kriterier for filialer, der
svarer til kriterierne for
datterselskaber
Ved overførsel af aktiver og
passiver internt i selskabet
finder SEL § 4 A ikke
anvendelse.
Forslagets § 1, nr. 5
(§ 8, stk. 3)
Hensigten har været at skabe
sidestille intern overførsel af
aktiver og passiver med
overførsel mellem
koncernforbundne selskaber.
Ny bestemmelse om beskatning
af aktiver og passiver, der er
overført til udlandet, når
international sambeskatning
ophører.
Forslagets § 1, nr. 5
(§ 8, stk. 4)
Skal forhindre, at aktiver
flyttes til udlandet (kort tid)
inden sambeskatningen
ophører, hvorefter aktiverne
kan afhændes uden dansk
beskatning.
Ny bestemmelse om hvordan
indkomståret skal omlægges ved
etablering af koncernforbindelse
mellem selskaber, der ikke har
samme indkomstår.
Forslagets § 1, nr. 6
Der viste sig behov for at
fastsætte regler, når det er
obligatorisk, at indkomståret
skal omlægges.
Side 3
Ændring
Bestemmelse(r) i L 121
Baggrund
Sambeskatningsreglerne er nu
opdelt på fire beste mmelser; §
31 om national sambeskatning,
§ 31 A om international
sambeskatning, § 31 B om
bemyndigelser til Ligningsrådet
og § 31 C om definitionen af
koncernforbundne selskaber.
Forslagets § 1, nr. 16 +
konsekvensændringer
Formålet er at forbedre
overskueligheden.
I L 153 indgik indkomsten i
sambeskattede selskaber kun i
sambeskatningsindkomsten i
forhold til koncernens ejerandel.
I L 121 indgår indkomsten i et
koncernforbundet selskab fuldt
ud, selv om koncernen ikke ejer
selskabet fuldt ud.
Forslagets § 1, nr. 16
(§ 31, stk. 2 og 3)
Giver en betydelig
forenkling af både reglerne
om indkomstopgørelsen,
fremførsel af underskud og
genbeskatningsreglerne.
(Derved er der også sket
justeringer af disse regler)
Der er fastsat særlige regler om
indkomstopgørelsen, når der
kun er koncernforbindelse en
del af indkomståret – særligt
mht. adgangen til at foretage
skattemæssige afskrivninger.
Forslagets § 1, nr. 16
(§ 31, stk. 3)
Præciserer hvordan
”delårsindkomsten” skal
opgøres. Mht. til
afskrivninger er der fastsat
regler for bedst muligt at
henføre afskrivningerne til
den periode, som de
vedrører.
I L 153 hæftede alle
sambeskattede selskaber
solidarisk for skatten af
sambeskatningsindkomsten.
Hæftelsen er modificeret,
således at kun
administrationsselskabet – og i
den internationale
sambeskatning det ultimative
moderselskab - hæfter
(solidarisk) for hele skatten,
mens hvert enkelt sambeskattet
selskab kun hæfter for sin del af
skatten. Til gengæld er det ikke
valgfrit hvilket selskab, der
udpeges til
administrationsselskab.
Forslagets § 1, nr. 16
(§ 31, stk. 4 og § 31 A, stk.
4) + konsekvensrettelser
Det vurderes, at formålet
med en generel solidarisk
hæftelse ikke står mål med
ulempen i form af
usikkerhed om den
økonomiske påvirkning af de
sambeskattede selskaber set i
sammenhæng med den
foreslåede koncerndefinition
og obligatorisk nationale
sambeskatning.
Når hæftelsen først og
fremmest påhviler
administrationsselskabet, bør
administrationsselskabet
være det øverste danske
selskab, der deltager i
sambeskatningen.
Side 4
Ændring
Bestemmelse(r) i L 121
Baggrund
Fradrag for koncernbidrag efter
udenlandske regler foretages
tilsvarende af udenlandske
sambeskattede selskaber ved
den danske indkomstopgørelse,
såfremt koncernbidraget
ligeledes medregnes ved den
danske indkomstopgørelse af et
selskab, som er sambeskattet
med førstnævnte selskab.
Forslagets § 1, nr. 16
(§ 31 A, stk. 2)
Derved vil det fortsat være
fordelagtigt at anvende
udenlandske regler om
koncernbidrag for koncerner,
der er undergivet
international sambeskatning
i Danmark.
Bindingsperioden ændres ikke,
hvis et moderselskab erhverves
af et nystiftet selskab.
Ved fusion mellem selskaber,
som er ultimative
moderselskaber i hver sin
koncern, anses international
sambeskatning for valgt, hvis
den koncern med den største
konsoliderede egenkapital, har
valgt international
sambeskatning.
Forslagets § 1, nr. 16
(§ 31 A, stk. 3)
Det vurderes urimeligt, hvis
der skal påbegyndes en ny
bindingsperiode ved skattefri
aktieombytning.
Ved fusion bliver den
”største” koncerns
bindingsperiode styrende.
Det vurderes mere rimeligt
end at lade moderselskabet
med den længste
bindingsperiode være
styrende.
Den udskudte beskatning ved
udnyttelse af underskud i
udlandet skal indregnes separat
som en udskudt
skatteforpligtelse i
administrationsselskabets
årsregnskab.
Forslagets § 1, nr. 16
(§ 31 A, stk. 4)
Reglen skal ses i
sammenhæng med lempelsen
af hæftelsesreglerne. Reglen
indebærer, at den udskudte
skatteforpligtelse – som
består i
genbeskatningspligten – skal
fremgå af
administrationsselskabets
årsregnskab. Dermed bliver
det vanskeligere at tømme
selskabet for værdier,
selvom der udestår en
skatteforpligtelse.
Side 5
Ændring
Bestemmelse(r) i L 121
Baggrund
Ny bestemmelse om, at
Ligningsrådet kan afbryde
international sambeskatning,
hvis der ikke fremlægges
tilstrækkelige oplysninger.
Forslagets § 1, nr. 16
(§ 31 B, stk. 3)
Der er behov for at kunne
sanktionere, hvis en koncern
undlader at give
tilstrækkelige oplysninger
om udenlandske selskaber.
De gældende regler giver
også mulighed for at
inddrage tilladelse til
international sambeskatning,
hvis en koncern ikke
overholder de fastsatte
oplysningskrav vedrørende
udenlandske datterselskaber.
Definitionen af koncernbundne
selskaber er ændret, således at
definitionen nu svarer til de
selskaber, der skal medtages i
koncernregnskabet efter de
regnskabsretlige regler.
Forslagets § 1, nr. 16
(§ 31 C)
Derved opnås bl.a. den
fordel, at sambeskatningen
omfatter selskaber, der i
forvejen skal udveksle
oplysninger af hensyn til
regnskabskonsolideringen.
Præcisering af
virkningstidspunkt for overgang
mellem forskellige
skattepligtsbestemmelser i
fondsbeskatningsloven.
Forslagets § 5, nr. 1
Sikrer, at der ikke i sådanne
tilfælde skal udarbejdes
indkomstopgørelser midt i
indkomståret.
Ændret henvisning til
selskabsskattelovens regler om
lempelse for udenlandsk skat
ved beskatning af udbytte
Forslagets § 5, nr. 2
Manglende
konsekvensrettelse som
følge af, at der ved lov nr.
lov nr. 1375 af 20. december
2004 blev indsat nyt stk. i
selskabsskattelovens § 17
Der indføres mulighed for at
videreføre underskud fra
tidligere indkomstår i det
modtagende selskab efter en
skattefri fusion m.v. er
uafhængig af, om der er tale om
en fusion mellem et
sambeskattet moder- og
datterselskab eller om der er tale
om en fusion mellem andre
sambeskattede selskaber i
koncernen.
Forslagets § 6
Derved stilles de
sambeskattede selskaber
ikke dårligere, end hvis
fusionen var undladt og
sambeskatningen var fortsat.
Side 6
Ændring
Bestemmelse(r) i L 121
Baggrund
Rederier, som er sambeskattede,
kan undlade at træffe samme
valg mht. tonnagebeskatning
eller ej, når de ikke har fælles
ledelse eller driftsorganisation,
og de ikke driver virksomhed
inden for beslægtede
forretningsområder.
Forslagets § 11, nr. 2
En sådan bestemmelse
gælder i dag for så vidt
angår rederier, som ikke er
sambeskattede. Udvidelsen
af undtagelsen skal ses i
sammenhæng med, at den
nationale sambeskatning
med dette forslag gøres
obligatorisk. Med ændringen
bliver muligheden for at
træffe forskelligt valg
opretholdt, hvis
betingelserne i øvrigt er
opfyldt.
Aktiver og passiver knyttet til et
fast driftssted i udlandet anses
for afstået ved
virksomhedsomdannelsen, selv
om virksomheden i det faste
driftssted inddrages under
international sambeskatning ved
omdannelsen.
Forslagets § 12, nr. 2
Ændringen skal forhindre, at
en person undgår dansk
beskatning af aktiver og
passiver tilknyttet et
udenlandsk faste driftssted
ved at omdanne
virksomheden til et selskab,
der vælger international
sambeskatning det første
indkomstår efter
omdannelsen og herefter
lader selskabet udtræde af
sambeskatningen. Der vil alt
andet lige ikke være
underskud at genbeskatte
ved ophøret af international
sambeskatning, og aktiver og
passiver vil herefter kunne
afhændes uden dansk
beskatning.
Mulighed for at en koncern kan
vælge at anvende de foreslåede
regler for indkomståret 2005,
selv om reglerne i henhold til
den almindelige
ikrafttrædelsesbestemmelse for
enkelte af koncernens selskaber
først skal gælde for
indkomståret 2006.
Forslagets § 14, stk. 4
Der ses ingen grund til at
afskære at sambeskatning
efter de foreslåede regler kan
fremrykkes et år. Det
bemærkes, at den omvendte
mulighed - at udskyde
anvendelsen af de foreslåede
regler et år – ikke er til stede
i disse tilfælde.
Side 7
Ændring
Bestemmelse(r) i L 121
Baggrund
Ved opgørelsen af
genbeskatningsbeløbene for
selskaber, der ikke vælger
international sambeskatning, er
det præciseret, at underskud
ikke kan fremføres ved
indkomstopgørelsen i
udenlandske datterselskaber.
Endvidere opgøres indkomsten
pr. selskab og ikke pr. land, som
foreslået i L 153.
Forslagets § 14, stk. 8
Ved at undlade fremførsel af
underskud opnås, at de
ældste underskud – ligesom
efter gældende regler –
genbeskattes først.
I forbindelse med høringen
er det blevet påpeget, at det
(fortrinsvis) vil være en
skærpelse i forhold til de
gældende
genbeskatningsregler, hvis
indkomsten opgøres pr. land.
Det er derfor fundet rigtigst,
at indkomsten opgøres pr.
selskab ved genbeskatning
efter overgangsreglen.
Ophører et fast driftssteds
skattepligt som følge af
indførelsen af et
territorialprincip, anses aktiver
og passiver, der er overført
internt i et selskab fra Danmark
til et fast driftssted, for solgt til
handelsværdien på tidspunktet
for skattepligtens ophør,
medmindre aktiverne og
passiverne var tilknyttet det
faste driftssted inden 2. marts
2005 (datoen for fremsættelsen
af L 121).
Forslagets § 14, stk. 10
Indførelse af en værnsregel,
der skal forhindre, at et
selskab undgår dansk
beskatning ved at flytte
aktiver og passiver til et fast
driftssted i udlandet, inden
de foreslåede regler træder i
kraft for det pågældende
selskab.
Koncerner, der vælger at
fortsætte med international
sambeskatning kan undlade at
anvende den foreslåede
henstandsordning for skatten
vedrørende nye udenlandske
datterselskaber, der inddrages
under sambeskatningen.
Forslagets § 14, stk. 12
Foreslået i høringssvar. Der
ses ingen grund til at tvinge
koncerner til at bruge
henstandsordningen.