Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2005-733-0001
Dok.:
JOK40108
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 af 29. marts 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Fuldbyrdelse af straf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol samt b egrænset fællesskab for negativt
stærke indsatte m.v.)(L 12).
Spørgsmål:
Der ønskes en redegørelse for, hvorvidt det findes retssikkerhedsmæssigt forsvar-
ligt, at placeringen på en afdeling med begrænset fællesskab er tidsubestemt? Det
fremhæves, at anbringelsen vil ophøre, når den ikke længere er nødvendig, jf. pr o-
portionalitetshensynet. Hvad ligger der i denne vurdering, og ud fra hvilke retnings-
linjer skal dette vurderes? Bør der ikke sikres et tidsmæssigt maksimum eller en
domstolsprøvelse i de enkelte tilfælde?
Svar:
Straffuldbyrdelsesloven indeholder i kapitel 7 regler om anbringelse og overførsel af dømte.
Som også anført i Justitsministeriets besvarelse af 5. april 2005 af spørgsmål nr. 1 af 4. marts
2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget, skal fængselsstraf normalt fuldbyrdes
i åbent fængsel, men fuldbyrdelse i lukket fængsel kan bl.a. ske, hvis det må anses for nødve n-
digt for at forebygge overgreb på medindsatte, personale eller andre i institutionen, jf. strafful d-
byrdelseslovens § 22. Betingelserne for overførsel af indsatte fra åbent til lukket fæn gsel er fast-
sat i straffuldbyrdelseslovens § 25, mens overførsel af indsatte mellem ensartede afsoningsinsti-
tutioner er reguleret i lovens § 26. Derudover indeholder straffuldbyrdelseslovens §§ 27-28 reg-
ler om overførsel af indsatte fra arresthus til fængsel og overførsel af indsatte fra fængsel til ar-
resthus.
Kriminalforsorgens afgørelse om, hvorvidt en indsat skal anbringes i åbent fængsel eller under
de væsentlig mere restriktive forhold i lukket fængsel eller arresthus, beror på en konkret vu rde-
ring af fremadrettet karakter - primært vedrørende sikkerhedsmæssige forhold.