Side 1 Skatteministeriet J.nr.  2004-711-0040 Den Til Folketingets Skatteudvalg L  112 - Forslag til Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer  . Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    30 af 18. maj 2005. Kristian Jensen /  Søren W. Clausen
Side 2 Spørgsmål:   Ministeren bedes kommentere problemstillingerne omtalt i henvendelse af 17. maj 2005 fra Finn Møller, Vejle Kommune, jf. L 112  –  bilag 17, og herunder bedes ministeren navnlig redegøre for: - Hvordan opkrævningen skal foregå fra 1. november 2005 til 1. januar 2007, både i forhold  til det midlertidige opkrævningssystem og i forhold til håndteringen af opkrævningsopgaven i de sammenlagte kommuner? - Hvordan  ministeren  vil  sørge  for,  at   diverse love, herunder opkrævningsloven, forvaltningsloven og persondataloven, overholdes i overgangsperioden, hvis de kompetente  personer  overflyttes  til  staten  fra  1.  november  2005,  mens  de  nye storkommuner først kan opbygge et samlet sekretariat fra 1.  januar 2007? - Om Datatilsynet har godkendt fremgangsmåden for overgangsperioden? Svar: Som bekendt er der indgået en aftale mellem regeringen og KL (Kommunernes Landsforening) om kompensationen for flytningen af skatte- og inddrivelsesopgaverne. I aftalen er der selvsagt taget højde for, at opkrævningsopgaven i henhold til L 112 fortsat beror på de enkelte statslige og kommunale fordringshavere. Som det fremgår af L 112, er det fortsat op til fordringshaverne at tilrettelægge selve opkrævningsarbejdet, der afhængigt af lovgivningen og praksis på de enkelte områder kan omfatte udsendelse af opkrævninger, indgåelse af betalingsaftaler og afdragsordninger, kontroller med at betalingen sker og rykkerprocedurer. I og med at opkrævningsopgaven vedrørende kommuna   le fordringer fortsat ligger i kommunerne, og der er taget højde herfor i aftalen mellem regeringen og KL, er det helt op til kommunerne selv at tilrettelægge opgavevaretagelsen under iagttagelse af diverse lovkrav. Det gælder også i overgangsperioden, ind   til kommunesammenlægningerne finder sted, og indtil det nye fælles restancesystem, som principielt ikke har nogen betydning for opkrævningen, kan tages i brug i løbet af første halvår af 2007. Da   der   med   det   fremsatte   lovforslag   ikke   foreslås   ændringer   i      forhold   til tilrettelæggelsen af opkrævningsopgaven, har Datatilsynet ikke eksplicit forholdt sig til fordringshavernes   varetagelse   af   opkrævningsopgaven,   hverken   før   eller   efter kommunesammenlægningerne i 2007.     Datatilsynet  lægger  derimod  i  sit  høri   ngssvar  vedrørende  lovforslaget  til  grund,  at restanceinddrivelsesmyndigheden ikke, i perioden indtil det nye restancesystem kan sættes  i  drift  i  2007,  får  adgang  til  personoplysninger,  der  ikke  er  nødvendige  for udførelsen af restanceinddrivelsen.
Side 3 Det er på denne foranledning  - og i overensstemmelse med Datatilsynets anbefalinger afgivet som led i en efterfølgende telefonisk dialog mellem Skatteministeriet og tilsynet om at sikre lovforslagets overensstemmelse med persondataloven og databeskyttelsesdirektivet   -   i   lovforslagets   bemærkninger   præciseret,   at   der   i overgangsperioden  vil  være  øget  fokus  på  sikkerhed  og  kontrol.  Det  er  endvidere præciseret, at der, som tilfældet er i dag i ToldSkat, ikke vil blive givet en generel adgang    for    ansatte    i    restanceinddrivelsesmyndigheden    til    alle    oplysninger    i myndighedens edb-systemer. Adgang og autorisation vil derimod ske efter en konkret vurdering af, hvilke oplysninger der er relevante i forhold til den enkelte medarbejders opgavevaretagelse.  Endelig  bemærkes,  som    det  ligeledes  fremgår  af  lovforslagets bemærkninger,  at  Datatilsynet  vil  blive  hørt  i  forbindelse  med  udmøntningen  af lovforslagets ministerbemyndigelser, herunder vedrørende de midlertidige systemløsninger for så vidt angår inddrivelsesopgaven.