Undervisningsministeriet Den 22. februar 2005 Forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler, lov om støtte til folkeoplysende vo   k- senundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folk e- universitetet (folkeoplysningsloven) og forskellige andre love på Undervisningsministeriets område (Kons ekvensændringer som følge af kommunalreformen) Modtagne høringssvar Undervisningsministeriet har modtaget i alt 43 høringssvar. Vedhæftede  bilag  rummer  en  oversigt  over,  hvilk  e  myndigheder  og  organisationer  der  har  afgivet høringssvar, herunder hvilke der har haft bemærkninger mv. Bemærkninger til lovforslaget I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale forslag til ændringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene. Det skal bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende, er der i lovforslaget indarbe   j- det en række mere tekniske, herunder lovtekniske, ændringer i forhold til det udkast til lovforslag, der blev udsendt i hør ing den 1. december 2004. Ad § 1 Produktionsskoleloven a) Bestyrelser Kommunernes Landsforening (KL) er uenig i,  at regionsrådene  automatisk repræsenteres i pr   o- duktionsskolernes bestyrelser. Bemærkninger: Ministeriet er enigt i, at regionsrådene ikke a utomatisk skal repræsenteres i produktionsskolernes bestyrelser.  Dette  vil  efter  lovforslaget  heller  ikke  være  tilfældet.  Der  er  derfor  ikke  a nledning  til ændringer i lovforslaget, idet det fremgår af lovteksten og bemærkningerne til lovforslagets § 1, at det  er  hensigtsmæssigt,  at  regionsrådene     kan  være  repræsenteret  i  produktionsskolernes  bestyre l- ser, men kun hvis skolerne selv ø nsker dette. b) Regionsrådenes opgaver Amtsrådsforeningen (ARF)  mener, at produktionsskolerne skal omfattes af regionsrådenes u dvik- lingstiltag og – midler samt koordineringsopgaven i forhold til ungdomsuddannelserne. Bemærkninger: Produktionsskolerne er ikke omfattet af regionernes koordinerende rolle vedrørende kompetenceg i- vende uddannelser og almen voksenuddannelse i regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Fol- keparti  om  en  strukturreform  og  den  efterfølgende  aftalte  udmøntning  splan  fra  september  2004. Forslaget har derfor ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget,
c) Undervisning til mennesker med udviklingshæmning Landsforeningen LEV (LEV) henleder opmærksomheden på, at der ikke er en lovfæstet ret til en særlig  ungdomsuddannelse  til  mennesker  med  udviklingshæmning.  Det  betyder,  at  de  udvikling s- hæmmede må nøjes med uddannelsestilbud, der ikke er kompetencegivende, og som er meget varie- rende i kvalitet og omfang. LEV foreslår derfor, at det i produktionsskoleloven præciseres, hvilke handicapkompenserende foranstaltninger skolerne skal etablere for at kunne imødekomme behovet for undervisning af mennesker med udviklingshæmning. Bemærkninger: Der henvises til regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform side 61 om specialundervisning, hvoraf det fremgår, at ”regionerne har ansvaret for at tilpasse kapac   i- teten og sammensætningen af regionens t  ilbud og institutioner, herunder evt. oprettelse af nye til- bud og mulighed for at tilrettelægge særlige ungdomsu ddannelsesforløb for f.eks. sent udviklede.” For  kommunalreformens  konsekvenser  for  specialundervisningen  henvises  til  Undervisningsmini- steriets forslag til lov om ændring af lov om   folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i nærværende lovforslag. d) Rådet for  Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse De  Samvirkende  Invalideorganisationer  (DSI)  og  LEV  foreslår,  at  DSI  får  sæde  i  Rådet  for Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse. Bemærkninger: Forslaget vedrører andre forhold end de forhold, der er omfattet af regeri ngens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra se  p- tember  2004.  Forslaget  har  derfor  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforslaget.  Der  er  ikke hermed taget stilling til forslaget. Ad § 2 Folkeoplysningsloven a) Folkeoplysningsudvalg KL, Danmarks Idræts  -Forbund (DIF) og Fritid & Samfund opfordrer til gennem en ændring af folkeoplysningsloven  at  skabe  klarhed  over,  hvornår  de  kommende  sammenlægningsudvalg  kan nedsætte et folkeoplysningsud  valg. Bemærkninger: Eventuel  nedsættelse  af  folkeoplysningsudvalg  er  omfattet  af  sammenlægningsudvalgenes  komp e- tence,  jf.  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  forslag  til  lov  om  revision  af  den  kommunale  indde- ling. På baggrund af de indkomne bemærkninger     fra KL, DIF og Fritid & Samfund er lovforslagets almindelige bemærkninger derfor udd  ybet. Fritidssamrådet i Danmark  henstiller, at det pålægges sammenlægningsudvalget snarest muligt at nedsætte et folkeoplysningsudvalg. Bemærkninger: Efter folkeoplysningsloven er det frivilligt for kommunerne at nedsætte folkeoplysningsudvalg. Fo  r- slaget vil i givet fald ophæve denne frivillighed. Forsl  aget vedrører  andre forhold end de forhold, der er omfattet af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og
den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra se  ptember 2004. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. AOF, LOF, Danske Orkesterdirigenter og Kulturelle Samråd i Danmark  henstiller, at det igen gøres lovpligtigt at  nedsætte folkeo  plysningsudvalg. Bemærkninger: Forslaget vedrører andre forhold end de forhold, der er omfattet af regeri ngens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra se  p- tember 2004. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. DSI,  Dansk  Blindesamfund  og  LEV  foreslår,  at  der  genindføres  fast  handicaprepræsentation  i folkeoplysningsudvalgene, fx med fast repræsentation fra DSI. Bemærkninger: Forslaget vedrører an dre forhold end de forhold, der er omfattet af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra se  p- tember  2004.  Forslaget  har  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforslaget.    Der  er  ikke  hermed taget stilling til forslaget. b) Lokaleanvisning Dansk Oplysnings Forbund (DOF) og Liberalt Oplysnings Forbund (LOF) ønsker udvidet a d- gang til anvisning af egnede lokaler til voksenundervisning, så anvisningen også kommer til at o  m- fatte selvejende institutioner, hvis indretning er sket til voksenundervisning, og hvis finansiering er fuldt ud offentlig, eller hvor det offentlige giver tilskud til driften. Bemærkninger: Forslaget  har  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforslaget,  idet  for  slaget  vedrører  andre  fo r- hold end de forhold, der er omfattet af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte u dmøntningsplan fra september 2004. AOF Danmark (AOF), Folkeligt Oplysnings Forbund (FOF),DOF  ,LOF   og Fritid & Samfund finder  det  uheldigt,  at  der  foreslås  indsat  en  bestemmelse  om,  at  folkeoplysningsudvalget  anviser lokaler   ”i   prio  riteret   rækkefølge” ,   da   det   gør   det   vanskeligere   for   den   folkeoplyse nde   vok- senundervisning at opnå egnede l okaler andre steder end i folkeskolen. Bemærkninger: Det  fremgår   af  bemærkningerne  til  den  gældende  lovs  §  21,  stk.  1,  at:  ”kommunale  lokaler  og udendørsanlæg  skal  anvises  før  henholdsvis  amts kommunale  og  statslige”.  Det  er  derfor  alene  af lovtekniske hensyn, at bemærkningerne om anvisning i prioriteret rækkefølge nu indskrives direkte i lovteksten. Kritikken har som følge heraf ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Det skal i øvrigt bemærkes, at kommunerne tilføres yderligere lokaler i forb indelse med reformen, jf. bemær  kningerne til § 2, nr. 2, under 1: ”Lokaler m.v. i kommunale institutioner, der før den 1. januar 2007 er amtslige lokaler og er beliggende i kommunen, f.eks. lokaler i specialundervisnings- skoler og voksenundervisningsinstitutioner, vil ligeledes blive omfattet af kommunens lokaleanvis- ningsforpligtelse.” Disse lokaler vil derfor sammen med de hidtidige kommunale lokaler indgå som 1. prioritet ved lokaleanvisningen.
c) Statstilskud til kommuner med daghøjskoler DOF  anbefaler,  at  tilskuddet  øremærkes,  så  daghøjskolerne  er  sikret  samme  tilskud  som  hidtil. AOF  henstiller,  at  tilskuddet  tilgår  daghøjskolerne  direkte.  Endvidere  henstiller    AOF,  at  over- gangsordningen for daghøjskolerne ikke kun gælder for 2007, men gælder for årene 2007 til 2010. Bemærkninger: Forslagene indebærer en uhensigtsmæssig begrænsning i den lokale prioritering og for AOFs ve d- kommende en tilbagevenden til statsligt tilskud til daghøjskolerne. Forslagene har ikke givet anle d- ning til ændringer i lovforslage  t. d) Distriktsforeninger AOF finder det uhensigtsmæssigt, at ændringen af reglerne for distriktsforeninger kompenseres via regulering af bloktilskuddet, idet de midler, der reguleres via bloktilskuddet, kan anvendes til andre formål  end  distriktsforening erne.  AOF  henstiller  derfor,  at  kompensationsbeløbet  øremærkes  til distriktsforeningsområdet. Bemærkninger: En øremærkning af de hidtidige amtslige tilskud til amtsforeninger for børn og unge (fremover d i- striktsforeninger) indebærer en begrænsning af den kommunale prioritering. Hertil kommer, at der ikke  i  dag  er  en  forpligtelse  for  amtet  til  at  støtte  selve  virksomheden,  og  det  er  derfor  ikke  he n- sigtsmæssigt at foretage en fremtidig binding   – ”fastfrysning” –  af kommunerne til at yde et sådan tilskud. Fritidssamrådet i Danmark  finder, at administrationen af distriktsforeningerne kunne være løst på en mindre omstændelig måde.     Fritidssamrådet i Danmark   henviser til lokaletilskudsafregningen inden for de uniformerede korps, som efter samrådets opfattelse mås  ke kunne anvendes i relation til distriktsforeninger, så der ikke skal indgås aftaler kommunerne ime  llem. Bemærkninger: Efter strukturaftalen skal folkeoplysningsaktiviteter og -forpligtelser fremover varetages af kommu- nerne.  Efter  de  hidtil  gældende  regl  er  har  de  enkelte  amtsforeninger  kun  skullet  henvende  sig  ét sted - hos amtsrådet. Det har af hensyn til de enkelte d istriktsforeninger (hidtidige amtsforeninger) været vigtigt at fastholde dette princip i lovforslaget, hvilket er baggrunden for en ordning   med ad- ministrationskommuner. Det skal i øvrigt b emærkes, at KL har tilsluttet sig de foreslåede ændringer vedrørende amtsforeninger, og at Københavns Ko  mmune ikke har haft bemærkninger hertil.
Bilag 1 Følgende myndigheder og organisationer (i alt 20) ha r afgivet bemærkninger: Kommunernes  Landsforening,  Amtsrådsforeningen,  Københavns  Kommune,  Forbundet  af  Offen  t- ligt  Ansatte,  Det  Kommunale  Kartel,  De  Samvirkende  Invalideorganisationer,  Dansk  Blindesam- fund,  AOF  Danmark,  Danmarks  Idræts  -Forbund,  Danske  Orkesterdirigenter,  Dansk  Firmaidræt  s- forbund, Dansk Oplysnings Forbund, De Danske Skytteforeninger, Folkeligt Oplysnings  Forbund, Fritid & Samfund,  Fritidssamrådet i Danmark, Kulturelle Samråd i Danmark,  Liberalt Oplysnings Forbund, NETOP- netværk for oplysning  , Landsforeningen LEV. Følgende (i alt 23) har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget: Datatilsynet,  Rigsrevisionen,  Danmarks  Evalueringsinstitut,  Hovedstadens  Udviklingsråd,  CVU - Rektorkollegiet, Lærerseminariernes Rektorforsamling, Handels  skolernes Bestyrelsesforening, Rek- torkollegiet, Rå det for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte  Uddannelse,  Rådet  for  Erhvervsrettet  Voksen -  og  Efteruddannelse,  Dansk  Arbejdsgiver- forening, Dansk Byggeri, Dansk  Industri, Sammenslutningen af  Landbrugets Arbejdsgiverforenin- ger,  Akademikernes  Centralorganisation,  Funktionærernes  og  Tjenestemændenes  Fællesråd,  Ce n- tralorganisationernes  Fællesudvalg,  Det  Danske  Advokatsamfund,  Foreningen  af  Statsautoriserede Revisorer,  Det  Centrale  Handicapråd,  Center  for  Ligebehandling  af  Handicappede,  Arbejdsma r- kedsstyrelsen. Følgende (i alt 90) har ikke afgivet høringssvar: DSB,  Ørestadsselskabet,  Bestyrelsen  for  Arbejdsgivernes  Elevrefusion,  Frederiksberg  Kommune, Hovedstadens  Sygehusfællesskab,  Bornholms  Regionskommune,  Gymnasieskolernes  Rektorfo  r- ening, Frie Samarbejdende MVU-institutioner, Interesseorganisationen for Handelsskolernes Ledel- ser,  Foreningen  af  Skoleledere  ved  tekniske  skoler,  Danmarks  Erhvervsskoleforening,  Foreningen af private gymnasier, studenterkurser og hf-kurser, Foreningen af studenterkursusrektorer, Forstan- derforeningen  for  VUC,  Foreningen  for  Produktionsskoler  og  Produktionshøjskoler,  Forstande r- kredsen for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, Danmarks Hande lsskoleforening, Sammen- slutningen af ledere ved skolerne for de grundlæggende social  - og sundhedsuddannelser, Pædago  g- seminariernes  Rektorforsamling,  Ankerhus  Seminarium,  Suhr’s  Seminarium,  CVU-Samrådet,  L æ- rerseminariernes  Bestyrelsesforening,  Pædagogsemina  riernes  Bestyrelsesforening,  Rådet  for  Me l- lemlange Videregående Uddannelser, Erhvervsakademirådet, Voksenuddannelsesr  å det, Rådet for de gymnasiale  uddannelser,  Danske  Gymnasieelevers  Sammenslutning,  Gymnasieelevernes  Landsor- ganisation,   Landssammenslutningen   af   Kursusstuderende,   Erhvervsskolernes   Elevorganisation, Danske Studerendes Fællesråd, Social   - og Sundhedsuddannelsernes Landselevbestyrelse, Pædago  g- studerendes Landsråd, Dansk ErhvervsFremme, Dansk Handel og Service, Dansk Transport og L o- gistik, Handel, Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Danmarks Jurist - og  Økonomforbund,  Dansk  Metal,  HK/Kommunal,  HK/Stat,  Landsorganisationen  i  Danmark,  L  e- dernes  hovedorganisation,  Specialarbejderforbundet  i  Danmark,  Dansk  Magisterforening,  Gymna- sieskolernes Lærerforening, Børne   - og Ungdomspædagogernes Landsforening, Landsforeningen af Socialpædagoger,  Danmarks  Lærerforening,  Danske  Produktionsskolers  Lærerforening,  Handel s- skolernes Lærerforening, HK/Privat, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Teknisk Læ rerforbund, Centralor- ganisationen  af  Industriansatte  i  Danmark,  Kommunale  Tjenestemænd  og  Ove  renskomstansatte, Statsansattes  Kartel,  Stats-  og  Kommunalt  Ansattes  Forhandlingsfællesskab,  Sundhedskartellet, Landsforeningen  Af  Landsbysamfund,  Landdistrikternes  Fællesråd,  Samme   nslutningen  af  Danske Småøer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Dansk Center for Undervi  sningsmiljø, Amatørernes Kunst  &  Kultursamråd,  Børne  -  og  Ungdomsorganisationernes  Samråd,  Dansk  Amatørkor  Union,
Dansk  Amatør -Musik  Union,  Dansk  Amatør  Teater  Samvirke,  Danske  Gymnastik -  og  Idrætsfo  r- eninger, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Ungdoms Fællesråd, Folkeuniversitetet, Folkevi r- ke,  Foreningen  af  Daghøjskoler  i  Danmark,  Foreningen  af  Heltidsledere  inden  for  Folkeoplysni n- gen, Landsforbundet af Voksen- og Ungeundervisere, Manuelle Fags Samråd, Musisk Oplysning s- forbund,  Oplysningsforbundenes  Fælle  sråd,  Socialistisk  Oplysningsforbund  og  Ungdomsringen, Danmarks Landboungdom, Dansk Landbrug, Danske Landbrugsskoler, Sammenslutningen af lede- re ved SOSU-skolerne, Landsforeningen af Socialpædagoger.