Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
6. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for-
beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love
(Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis-
ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har
Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 28. april 2005 stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 31:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Amternes Tale-Høre
Samråd, jf. L 108 - bilag 21.
Svar:
Med lovforslaget har regeringen ønsket at sikre, at beslutninger om spe-
cialundervisning træffes så tæt på borgerne som muligt, samt at sam-
menhængen mellem specialundervisning og den almindelige under-
visning styrkes. Har børn og voksne behov for specialundervisning og
specialpædagogisk bistand, må det derfor være den kommune, hvor
vedkommende bor, som har ansvaret for, at der tilbydes specialunder-
visning og specialpædagogisk bistand.
Det foreslås dog i lovforslaget, at de mest specialiserede lands- og lands-
delsdækkende undervisningstilbud drives og udvikles af regionerne bort-
set fra de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud i Køben-
havns Kommune. Herved tilgodeses disse meget specialiserede tilbud,
som kommunerne ikke umiddelbart kan substituere med egne tilbud.
Med forslaget overflyttes også undervisningstilbuddet i de nuværende
amtskommunale undervisningsinstitutioner (kommunikationscentre
m.v.) med specialundervisning og specialpædagogisk bistand for perso-
ner med tale-, høre- eller synsvanskeligheder, således at driftsansvaret
som udgangspunkt placeres i regionerne.