Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 19. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, tilsyn m.v.) har Folketingets Uddannel- sesudvalg i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 19: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. april 2005 fra Lø- gumkloster Friskole, jf. L 105 – bilag 22.” Svar: Der vil med L 105 ikke blive tale om statslig ensretning, men om en æn- dring af friskoleloven, der netop sikrer skolernes frihed samtidig med, at skolerne lever op til kravet om, at undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Jeg vil dog i anledning af Løgumklosters bemærkning om test bemærke, at der ikke i L 105 er foreslået nogen bestemmelse om, at skolerne skal teste eleverne op gennem grundskolen.   Med hensyn til test i tilsynet er det i bemærkningerne til det ændringsfor- slag om delmål, som jeg har fremsat på baggrund af mine drøftelser med skoleforeningerne med henblik på imødekommelse af disse, præciseret, at ministeriets konkrete stillingtagen til, om der skal anvendes test som led i tilsynet, eller om anden mindst ligeså egnet evalueringsform kan anvendes, vil skulle ske på grundlag af dialog mellem ministeriet og sko- len, hvor bl.a. hensynet til skolens eget pædagogiske grundlag vil indgå. Jeg mener, at det er meget hensigtsmæssigt og vel også en selvfølge, at en skole som led i undervisningen med passende mellemrum tester, hvor-
2 vidt eleverne har lært det, som de burde have lært gennem undervisnin- gen. Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på udvalgets spørgsmål 4.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder