Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 19. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, tilsyn m.v.) har Folketingets Uddannel- sesudvalg i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 10: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. marts 2005 fra Ahi International School m.fl., jf. L 105 – bilag 13.” Svar: En gruppe friskoler med hovedsageligt to-sprogede elever mener, at L 105 i den foreliggende form vil kunne få nogle uheldige følger for sko- lerne. Den nævnte gruppe af friskoler er bekymrede for, at et krav om udarbejdelse af undervisningsplaner, slutmål, delmål, evalueringer og evalueringsopfølgninger vil pålægge dem en nærmest uoverkommelig arbejdsbyrde. Friskolerne finder det ærgerligt, at L 105 afskærer brugen af en kompetent håndarbejds-, sløjd-, eller idrætslærer, hvis denne ikke behersker skriftlig dansk. Desuden frygter friskolerne, at bemærkninger- ne til forslaget om skolernes forpligtelse til at opdrage til frihed og folke- styre vil kunne betyde, at skolerne må indføre en form for berufsverbot.    Med hensyn til den førstnævnte bekymring om, at lovforslagets bestem- melser om slutmål, delmål og undervisningsplaner vil pålægge skolerne en nærmest uoverkommelig arbejdsbyrde skal jeg bemærke, at dette spørgsmål har også været rejst over for mig af både Dansk Friskolefor- ening og Frie Grundskolers Fællesråd under de drøftelser, som jeg har haft med disse efter Folketingets 1. behandling af lovforslaget. Jeg har bl.a. på den baggrund for at imødekomme foreningerne nu fremsat et ændringsforslag til lovforslaget, som vil indebære en begrænsning af plig- ten til at fastsætte delmål til kun at gælde visse fag, som er centrale for børnenes kundskabsindlæring.
2 Med hensyn til danskkravet til lærerne er det afgørende for samarbejdet om tilrettelæggelsen og planlægningen af undervisningen, at alle skolens lærere, herunder deltidsansatte og vikarer kan kommunikere med hinan- den, skolelederen og elever/forældre, der kun kan dansk. Lærerne skal være i stand til at kunne skrive et forståeligt dansk i elevernes kontaktbø- ger af hensyn til kommunikationen mellem skole og hjem.   Endelig bemærkes, at jeg slet ikke er enig i, at L 105 på nogen måde kan indebære, at skolerne må indføre en form for berufsverbot. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder