Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
19. april 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med
undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende,
herunder om danskkundskaber, tilsyn m.v.) har Folketingets Uddannel-
sesudvalg i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 10:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. marts 2005 fra Ahi
International School m.fl., jf. L 105 bilag 13.
Svar:
En gruppe friskoler med hovedsageligt to-sprogede elever mener, at L
105 i den foreliggende form vil kunne få nogle uheldige følger for sko-
lerne. Den nævnte gruppe af friskoler er bekymrede for, at et krav om
udarbejdelse af undervisningsplaner, slutmål, delmål, evalueringer og
evalueringsopfølgninger vil pålægge dem en nærmest uoverkommelig
arbejdsbyrde. Friskolerne finder det ærgerligt, at L 105 afskærer brugen
af en kompetent håndarbejds-, sløjd-, eller idrætslærer, hvis denne ikke
behersker skriftlig dansk. Desuden frygter friskolerne, at bemærkninger-
ne til forslaget om skolernes forpligtelse til at opdrage til frihed og folke-
styre vil kunne betyde, at skolerne må indføre en form for berufsverbot.
Med hensyn til den førstnævnte bekymring om, at lovforslagets bestem-
melser om slutmål, delmål og undervisningsplaner vil pålægge skolerne
en nærmest uoverkommelig arbejdsbyrde skal jeg bemærke, at dette
spørgsmål har også været rejst over for mig af både Dansk Friskolefor-
ening og Frie Grundskolers Fællesråd under de drøftelser, som jeg har
haft med disse efter Folketingets 1. behandling af lovforslaget. Jeg har
bl.a. på den baggrund for at imødekomme foreningerne nu fremsat et
ændringsforslag til lovforslaget, som vil indebære en begrænsning af plig-
ten til at fastsætte delmål til kun at gælde visse fag, som er centrale for
børnenes kundskabsindlæring.