Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
15. april 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring
af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentlig-
gørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) har Folke-
tingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. marts 2005 stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 1:
Vil ministeren konkretisere hvilke "oplysninger", der som supplement
til de offentliggjorte karakterer, skal angive en måling af skolens indsats?
Svar:
Baggrunden for forslaget er, at undersøgelser har vist, at elevernes resul-
tater ved folkeskolens afgangsprøve i høj grad afhænger af forældrenes
uddannelsesmæssige baggrund, elevernes køn og elevernes etniske bag-
grund. For at få et retvisende billede af skolernes indsats bør der derfor
foretages en statistisk korrektion for forskellene, som skolerne ikke har
indflydelse på.
Det overvejes at offentliggøre en indikator, for eksempel i form af et
grafisk symbol, der baseret på en statistisk beregning viser, hvorvidt sko-
len har klaret sig anderledes end forventet, når der tages højde for sko-
lens elevsammensætning i det aktuelle fag.
Her er vist en inddeling i 5 kategorier med symboler i form af pile, men
andre inddelinger, for eksempel 3 kategorier og et andet symbol, kunne
vælges.
<< Karaktergennemsnittet er væsentligt bedre end forventet.
< Karaktergennemsnittet er bedre end forventet.
-
Karaktergennemsnittet er på niveau med det forventede.
= Karaktergennemsnittet er ringere end forventet.
== Karaktergennemsnittet er væsentligt ringere end forventet.