Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Procesretskontoret
Sagsnr.:
2005-711-0004
Dok.:
PFN40004
Besvarelse af spørgsmål nr. 11 af 9.marts 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af konkursloven og konkursskatteloven (Revision af reglerne om
gældssanering) (L 10)
Spørgsmål nr. 11:
”Ministeren bedes oplyse, om det også fremover vil være muligt i særlige tilfælde at
opnå gældssanering, hvis man er under revalidering, udfra en betragtning om, at når
det offentlige bruger mange ressourcer på at sætte en person i stand til at klare sig
selv, så vil det væ re fornuftigt samtidig at sanere gælden, så denne ikke forhi ndrer
skyldneren i at blive selvforsørgende.”
Svar:
Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg, foreslås det , at skyldne-
ren som hovedregel skal meddeles gældssanering, hvis skyldneren er håbløst forgæ ldet, og en
gældssanering vil medføre en varig forbedring af skyldnerens økonomiske forhold, medmindre
visse nærmere angivne forhold taler imod det, jf. forslaget til konkurslovens § 197 (lovforslagets
§ 1, nr. 3). Det foreslås bl.a., at kendelse om gældssanering som efter gældende ret i almindelig-
hed ikke kan afsiges, hvis skyldnerens økonomiske forhold er uafklarede, jf. forslaget til § 197,
stk. 2, nr. 1.
Som anført i bemærkningerne til forslaget til konkurslovens § 197, jf. lovforslagets § 1, nr. 3,
skal vurderingen af, om skyldnerens økonomiske forhold er afklarede, foretages i overensstem-
melse med den nugældende retspraksis. Skyldnerens økonomiske forhold vil således i almind e-
lighed f.eks. være uafklarede, hvis skyldneren er arbejdsløs eller under uddannelse.
Revalidering er efter reglerne i aktiveringsloven erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp,
der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen fastholdes eller kommer ind
på arbejd smarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie
forbedres, jf. aktiveringslovens § 46, stk. 1. En kommune skal tilrettelægge en revalidering sål e-
des, at den kan gennemføres på så kort tid som muligt, og således at reval idendens behov tilgo-
- 2 -
deses. Kommunen kan som udgangspunkt højst planlægge, at revalidenden får revalidering s-
ydelse i 5 år , jf. aktiveringslovens § 49, stk. 1.
En skyldner, der er under revalidering, må således både efter gældende ret og efter lovforsl aget
normalt anses for at have uafklarede økonomiske forhold, således at den pågæ ldende som ud-
gangspunkt ikke vil kunne få gæld ssanering.
Den endelige afgørelse af, om skyldneren opfylder betingelserne for at få gældssanering , beror
både efter gældende ret og efter lovforslaget på en konkret vurdering af den enkelte sags sa mlede
omstændigheder, jf. herved også formuleringen ”i almindelighed” i forslaget til konkurslovens §
197, stk. 2. Dette gælder også med hensyn til skyldnere, der er under revalidering , og der findes i
retspraksis enkelte eksempler på, at der i helt særlige tilfælde er givet en person under revalide-
ring gældssanering, jf. f.eks. Østre Landsrets kendelse af 9. marts 2000 refereret i Ugeskrift for
Retsvæsen 2000, side 1457, hvor en skyldner under revalidering fik gældssanering bl.a. under
henvisning til, at der ville gå mindst 3 år, før han ville være færdiguddannet, at han da ville være
fyldt 60 år, samt at det måtte anses for meget tvivlsomt, om han da ville komme i fuldtidsarbej-
de, således at hans indtægtsforhold ville blive forbedret i forhold til den nuværende revalide-
ringsydelse.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 4.1.3, er hensigten med den
foreslåede ændring af konkurslovens § 197 om betingelserne for at få gældssan ering ikke gene-
relt at udvide eller indskrænke det område, inden for hvilket der gives gældssan ering, men at
medvirke til at skabe en mere ensartet og forudsigelig retsstilling.
Efter lovforslagets regler vil der således som hidtil i helt særlige tilfælde kunne meddeles en
skyldner gældssanering, selv om den pågældende er under revalidering.