Til lovforslag nr. L 94
Folketinget 2004 - 05 (2. samling)
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den
24. maj 2005
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om beskatning af søfolk
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 4. marts 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgav betæn k-
ning den 13. april 2005. Lovforslaget var til 2. behandling den 12. maj 2005, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 2
møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 5 spørgsmål til skatteminist eren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori
det foreligger efter 2. behandling. Flertallet vil stemme for det af skatteministeren stillede ændring s-
forslag.
Et mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det af skatteministeren stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har følgende bemærkninger:
Beskatningen af den enkelte sømand hænger alt andet lige sammen med globaliseringen. Hvis
man ikke sejler under DIS, har man ikke særlig gunstige skatteforhold. Fol k, der sejler uden for
registeret, kender ikke den frihedsgrad, der gælder for rederierne inden for DIS og tonnageskatte-
lovgivningen.
Det må beklages, at det i forbindelse med behandlingen af nærværende lovforslag
ikke er lykke-
des at få de søfarendes skatt e- og indkomstforhold belyst tilstrækkeligt. Det drejer sig ikke kun om
skatteforhold, men i høj grad også om erhvervspolitik. Søfart er et globalt erhverv. Danske red ere er
i dag bestyrere af et Dansk Internationalt Skibsregister-monopol. De danske søfare nde, der ikke
ønsker at sejle under DIS, men på almindelige udmø nstringsvilkår under fremmed flag, har vilkår