Til lovforslag nr. L 94
Folketinget 2004 - 05 (2. samling)
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2005
2. udkast
(Betænkningsbidrag fra Socialdemokratiet)
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om beskatning af søfolk
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 4. marts 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgav betæn k-
ning den 13. april 2005. Lovforslaget var til 2. behandling den 12. maj 2005, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i <>
møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 5 spørg smål til skatteminist eren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Et mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har følgende bemærkninger:
Beskatningen af den enkelte sømand hænger, alt andet lige, sammen med globaliseringen. Hvis
man ikke sejler DIS, har man ikke særlige gunstige skatteforhold. Folk der sejler ude nfor registret
kender ikke den frihedsgrad der gælder rederierne indenfor DIS og tonnageska ttelovgivningen.
Det må beklages, at det i forbindelse med behandlingen af nærværende lovforslag
ikke er lykke-
des at få de søfarendes skatte - og indkomstforhold belyst tilstrækkeligt. Det drejer det sig ikke kun
om skatteforhold, men i høj grad også om erhvervspolitik. Søfart er et globalt erhverv. Danske red e-
re er i dag bestyrere af et Dansk Internationalt Skibsregister-monopol. De danske søfarende, der
ikke ønsker at sejle under DIS, men på almindelige udmø nstringsvilkår under fremmed flag, har
vilkår rent skattemæssigt, der ikke er tidssvarende.
To forhold bør vurderes: Dels »42-dages reg-
len« fra ligningslovens § 33 A, den kunne erstattes med den engelske model, der siger 183 dage. Og
dels sømandsfradraget der ikke har v æ ret reguleret siden 1988. Sømandsfradraget kunne subsidiært