Besvarelse af spørgsmål nr. 3 (L 65), som Folketingets
Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 31. marts 2005
Spørgsmål 3:
"Ministeren bedes kommentere høringssvaret fra Foreningen af Danske
Transportcentre, jf. L 65 bilag 4."
Svar:
Foreningen af Danske Transportcentre har i brev af 28. februar 2005 frem-
sendt foreningens hørin gssvar vedrøren de regionsloven.
Foreningen af Danske Transportcentre foreslår, at regionerne som en del
af udarbejdelsen af de regionale udviklingsplaner skal kunne beskæftige
sig med etablering og udvikling af transportcentre og transportknudepunk-
ter. Foreningen foreslår endvidere en ændring af § 10 a i forslag til lov om
ændring af planloven (L 93).
Spørgsmål om de regionale udviklingsplaner er reguleret i det af miljømin i-
steren fremsatte forslag til lov om ændring af planloven (L 93).
Jeg har derfor anmodet Miljømi nisteriet om bidrag til besvarelse af spørg s-
målet .
Miljøministeriet har i den forbindelse oplyst, at planlægning for trafikanlæg
efter planlovforslaget som udgangspunkt vil ske i kommuneplanen eller
eventuelt gennem landsplandirektiver. Den regionale udviklingsplan skal
fungere som et strategisk planværktøj, der dækker de overordnede aspe k-
ter af relevante forhold for regionens udvikling. Den regionale udviklings-
plan er således en helt ny plantype, som skal udtrykke regionsrådets lan g-
sigtede vision for den fremtidige udvikling i regionen på tværs af sektoro m-
råder.
Det fremgår af bemærkningerne til planlovforslaget, at den regionale udvi k-
lingsplan skal ses i sammenhæng med anden planlægning og ifølge pla n-
lovforslagets § 10 a, stk. 4, skal den regionale udviklingsplan redegøre for
sammenhængen mellem den fremtidige udvikling indenfor regionen og den
statslige og kommunale planlægning for infrastruktur. Derudover er der i
lovforslaget indlagt mulighed for, at regionsrådene kan komme med forslag
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
26. april 2005
Kontor:
1.k.kt.
J.nr.:
2004-2000-5
Sagsbeh.:
lfb
Fil-navn:
spm 3 besvarelse