Steen Gade (SF): Det var hyggeligt, at formanden også nåede frem, så vi kunne komme i gang. Jeg vil starte med at sige, at mit indlæg her bliver lidt overordnet, men jeg mener også, de andre ordførere har været lidt overordnede i første runde. Det bliver det for ikke at få gentaget de samme argumenter i forbindelse med alle de lovforslag, vi skal igennem. Når jeg ser på det her lovforslag og også på hele reformen, synes jeg, det er en vigtig iagttagelse, at der nærmest ikke findes nogen, der har beskæftiget sig med miljø, som er gået ind for den her løsning; det gælder miljøerne uden for det politiske system, men det gælder jo rent faktisk også Miljøministeriet selv i de tidligere faser. Jeg har citeret fra det tidligere, men vil da bruge lidt tid på et lidt længere citat fra Miljøministeriets bidrag til Strukturkommissionens betænkning. Der skrev Miljøministeriet: Det kan konstateres, at der er en række forhold, som tilsiger, at der, uanset størrelsen af kommunerne, vil være behov for en regional planlægning. Derefter kommer der en lang række ting, og så slutter den del af udtalelsen af med: Andre eksempler er affald, grundvandsbeskyttelse, naturbeskyttelse, sikring af vandkvaliteten i større samlede åvandløb, søer, nære kystområder, udlæg af råstofindvindingsområder og nye skovområder - foruden en hel masse andre ting. Det er jo sådan set illustrationen af, at den her reform på ingen måde er groet i en have, som har haft med miljø at gøre. Der vil jeg sige, at vi har en reform, som er udtænkt efter nogle helt andre tankegange ud fra en eller anden meget overordnet tanke, der hedder, at vi ikke skal have et regionalt niveau, der har nogen betydning, for det handler jo ikke bare om, at vi ikke skal have amterne. Amterne bliver nu erstattet af regioner, det er der ikke nogen, der er imod, det er alle for, så vidt jeg ved, men det handler om, at man ikke har villet være med til at bruge et regionalt niveau. Det synes jeg er kedeligt for dansk miljøpolitik. Det betyder faktisk, at noget af det, der har været lagt helt afgørende vægt på i den miljøpolitik, som har været udviklet igennem mange år under skiftende regeringer, nemlig at man fik et stærkt regionalt niveau, dropper man nu, uden at der har ligget en analyse af, om det var dårligt, uden at der ligger dokumentation for, at vi kunne gøre det bedre. Det gør man simpelt hen ud i den blå luft, fordi nogle partiledere har taget en overordnet beslutning om, at sådan nogle amter skal vi ikke have, og regionerne må heller ikke få lov at overtage en lang række af amternes opgaver. Kl. 13.05 Så jeg er altså enig med også nogle andre af oppositionens ordførere her, der har fremhævet, at vi altså står med en reform, som ikke tager udgangspunkt i problemerne, men tager udgangspunkt i en eller anden meget overordnet tænkning, som slet ikke har med miljø at gøre. Nu behøvede det jo ikke i sig selv at være forkert, hvis ellers resultatet blev godt, og så kommer jeg til min næste pointe, der handler om ambitionsniveauet. Vi har jo en reform her, som har det ambitionsniveau, at det ikke skal blive værre. Vi skal igennem den her reform, og så skal det ikke blive værre på miljøområdet. Det synes jeg er et meget lavt ambitionsniveau. Jeg ved ikke, om jeg har misforstået det, men jeg har i hvert fald aldrig nogen steder set, at det skal føre til, at miljøet forvaltes bedre i det her land, ikke ét ord er der skrevet om det. Så jeg har altså valgt at fortolke det sådan, at det betyder, at det ikke skal blive værre. Bliver det så det? Ja, man kan sige, at når der sker sådan nogle ændringer af den her art, så taler al sandsynlighed for - jeg ved jo ikke hundrede procent, om det bliver sådan - at det bliver sværere at gennemføre de her ting. Det bliver mere bureaukratisk, der bliver brug for flere koordinationshensyn mellem forskellige myndigheder, for der bliver mange flere myndigheder involveret end tidligere. Der har været lagt vægt på fra andre ordførere, at vi får hele opdelingen med kommuner, stat og så nogle rådgivende funktioner til regionen, men vi får jo også på det statslige niveau en stor koordinationsopgave med mange statslige institutioner, ti regionale statslige enheder, som så også skal koordinere med andre dele, ikke bare Miljøministeriet, men også med Fødevareministeriet. Så vi har altså fået et meget stort koordinationsbehov i fremtiden. Dertil kommer, at når man indfører sådan en reform, så sker der altså ret meget ude i landet. Det koster jo penge alt sammen, og det vil sige, at al sandsynlighed taler for, at den her reform har som overskrift - jeg tror på lang sigt, men jeg ved i hvert fald på kort sigt - at vi får mindre miljø for de samme penge. Det er svært at komme til andre konklusioner. Et andet kritikpunkt er, at armslængdeprincippet bliver undermineret med, at samme myndighed, i større grad end vi kender problemet i dag, altså er både den, der giver tilladelse og fører tilsyn og skal håndhæve myndighed. Her er det jo f.eks. indvindingstilladelser, men det går jo igen i andre forslag. Det sidste er så, at den faglige bæredygtighed på det her område forringes. Så vil jeg bruge mine sidste 2 minutter af den her tale til at se på, hvad der så kommer til at ske, hvis det her bliver gennemført. Jeg tror mest på Det Konservative Folkepartis ordfører, at vi bliver nødt til, hvis vi overhovedet skal styre det her, at lade staten få stadig større indflydelse, ellers går det helt rabundus efter min mening. For det er jo oplagt, hvad jeg også synes, der allerede er illustreret, at kommunerne selvfølgelig da kan udfylde papirerne korrekt, og kommer der formularer sendt fra Miljøministeriet og andre, så kan de også skrive dem rigtigt under osv. De kan godt administrere en række ting, men efter meget hårde retningslinjer, hvis vi skal være sikre på det her i den her model. Det her er jo ikke noget, jeg ønsker, for jeg mener, at det afgørende er det regionale niveau. Men hvis det bliver gennemført, som det ligger, kan jeg altså ikke se andet, end at vi, der gerne vil have en grønnere profil i Danmark, bliver nødt til at kræve mere centralisme, vi bliver nødt til i stigende grad at kræve miljøministeren, hvem det end måtte være, og styrelsernes direktører, hvis de har fået bemyndigelsen, i samråd i Folketingets Miljøudvalg om en række ting, som man i dag klarer regionalt, oven i købet i en diskussion med borgerne. Sandheden er, at hvis miljøområdet skal være nært ved borgerne, så skal det være det på det regionale niveau på en lang række områder, ikke alle selvfølgelig, men det er først og fremmest på det regionale niveau, det kan være tæt på borgerne i den forstand, som regeringen har lagt op til. Dermed mener jeg faktisk også, at som det her tegner sig, får vi heller ikke ret store chancer for at få større lokalt engagement. Kl. 13.10 Jeg håber, at man lokalt kaster sig ud i kampen, men ofte vil man så kræve, at det lokale folketingsmedlem rejser sagen i Folketinget i stedet for i kommunerne. Og det bliver sådan, det bliver. Jeg vil så bare til sidst sige, at vores indsats vil gå på at synliggøre det under udvalgsarbejdet og håbe på at overbevise de partier, som udgør flertallet for det her, om, at de skal lave en række konkrete ændringer i retning af at få en række af de ting, der ligger her, op på et regionalt niveau, så vi kan have sikkerhed for, at det bliver så godt som muligt. Vi vil godt være med til at reparere. Jeg synes, reformen som sådan er uspiselig, og det vil så sige, at reparationen nok ikke fører så vidt med de meldinger, der er givet indtil nu, at vi kan stemme for lovforslaget, men vi vil gerne være med til at reparere på den, og det vil så føre til, at en række opgaver, der i dag er lagt helt ud til kommunerne eller lagt helt op til staten, faktisk godt kunne placeres på det regionale niveau.