J.nr. M 1034-0527
Den 3. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 17 (L 91) stillet af Folketingets
Miljø - og Planlægningsudvalg den 27. april 2005.
Spørgsmål nr. 17:
I forbindelse med kommunale tilladelser i medfør af Miljøb eskyttelseslovens
§ 19 er mange kystkommuner i disse år i færd med at udvikle attraktive b o-
lig- eller erhvervsarealer i de gamle havneområder - på Fyn er Odense, N y-
borg og Middelfart gode eksempler på dette. Karakteristisk for alle udvi k-
lingsprojekterne er det at der genereres store mængder forurenet jord fordi
havneområder gennem tiden er blevet udbygget ved opfyld med overskud s-
jord. Fælles for alle udviklingsplanerne er det, at kommunerne arbejder tæt
sammen med private investorer og entreprenører - og ofte indgår der ko m-
munal ejet jord med risiko for enten et direkte eller indirekte økonomisk int e-
resse sammenfald mellem projektudviklerne og kommunen. Udgifterne til en
miljømæssig forsvarlig håndtering af den overskydende forurenede jord er
altid uvelkommen og projektudviklerne har stærke incitamenter til at lægge
pres på kommunerne for at opnå fordelagtige tilladelser og aftaler omkring
genanvendelse/bortskaffelse. Amterne har hidtil givet tilladelserne efter Mil-
jøbeskyttelseslovens § 19 og dermed har der været et armslængdeprincip.
Med lovforslaget skal kommunerne i fremtiden være eneste myndighed.
Hvordan vil regeringen sikre at kommunernes økonomiske interesser ikke
fører til, at der fra 2007 bliver givet et stort antal tilladelser til støjvolde, kæ l-
kebakker og landskabsmodellering uden andre formål end at slippe billigt af
med forurenet jord? Og hvordan vil regeringen sikre sig mod at det offentlige
senere bliver pålagt oprensningsomkostninger fordi den forurenede jord har
ødelagt grundvandet?
Svar:
Jeg deler ikke den bekymring, som udtrykkes i spørgsmålet der er for mig
ingen grund til at tro, at kommunerne skulle prioritere økonomiske interesser
fremfor hensyn til natur og miljø.
Der sker en forenkling af myndighedsstrukturen, og afgørelserne skal træffes
tættere på borgerne. Ansvaret for miljø og natur bliver tydeligere placeret, og
det skaber grobund for større lokalt engagement og dialog med borgerne.
Hertil kommer, at kommunerne jo bliver større, og at de bliver fagligt styrket,
i og med, at hovedparten af natur- og miljøopgaverne samles i kommunerne
og de nuværende amtslige medarbejdere skal følge med opgaverne.
Der vil også blive etableret en kvalitetsstyringsordning, som skal bidrage til
at sikre en bæredygtig, effektiv og ensartet administration.
Herudover vil der gennem den overordnede statslig vand- og naturplanlæg-
ning blive fastlagt nogle rammer, som vil være bindende for den kommunale
administration. Hvor det er relevant, vil disse planer således også være
overordnet styrende for administrationen af § 19-tilladelser.