J.nr. M 1034-0527
Den 3. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 11 (L 91) stillet af Folketingets
Miljø - og Planlægningsudvalg den 27. april 2005.
Spørgsmål nr. 11:
Hvilke konsekvenser får det, at man nu går bort fra princi ppet om, at alle
kompetente myndigheder dvs. stat, regioner og kommuner - skal kunne
klage på kryds over hinandens godkendelser og tilladelser? (forslagets §
98). Er det korrekt, at sikkerheden for at der ikke sker skade på miljøet med
det nye system skal tilsyneladende ligger i, at offentligheden har klagead-
gang?
Svar:
Sikkerheden for en god og forsvarlig beskyttelse af miljøet ligger selvsagt i k-
ke i, at der kan klages over myndighedernes afgørelser. Sikkerheden ligger i,
at myndighederne bliver fagligt bæredygtige og dermed kan udøve deres
opgaver på kompetent og dygtig vis, at der træffes korrekte afgørelser, og at
der føres et betryggende tilsyn med borgere og virkso mheder.
I forhold til klageadgang for de kompetente myndigheder, er det sådan, at
der i dag ikke er adgang for staten til at klage over amter og kommuners af-
gørelser, og staten har heller ikke efter forslaget fået tillagt mulighed for at
klage. Hvis en sådan klageadgang skulle indføres, ville det betyde et meget
omfattende arbejde med at tage stilling til, om de kommunale afgørelser
skulle påklages. I lyset af, at loven i øvrigt giver en rimelig bred kreds klag e-
adgang, vurderes det ikke, at resultatet vil stå mål med de ressourcer i st a-
ten, der ville medgå hertil.
I forhold til regionerne findes det ikke hensigtsmæssigt at tillægge dem en
generel adgang til at påklage kommunernes og statens afgørelser, da regi o-
nerne ikke i øvrigt varetager opgaver efter miljøbeskyttelsesloven. Regione r-
ne vil dog på linie med alle andre kunne klage over e n afgørelse, hvis de har
en individuel, væsentlig interesse i sagens udfald.
Kommunerne får adgang til at påklage statens afgørelser, ligesom de i dag
har adgang til at påklage amternes afgørelser.