Miljøministeriet
Den 16. februar 2005
Høringsnotat til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg vedr.
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
Modtagne høringssvar
Lovforslaget blev sendt til høring hos de 218 myndigheder og organisationer, der er
anført i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Miljøministeriet har modtaget i alt
94 høringssvar.
Vedhæftede bilag rummer en oversigt over, hvilke myndigheder og organisation er, der
har afgivet høringssvar, herunder hvilke der har haft bemærkninger mv.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale forslag til
ændringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvaren e.
Det skal bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende, er der - på
baggrund af høringsrunden og ministeriets egen kvalitetssikring af lovforslaget - indar-
bejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske ændringer i lovforslaget eft er
høringen.
Generelt
Flere høringssvar herunder fra Amtsrådsforeningen, Danmarks Naturfredningsforening
og Det økologiske Råd udtrykker bekymring for den opsplitning af de faglige miljøer,
forslaget vil medføre, når den faglig kompetence flyttes fra 14 a mter til ca. 100 kommu-
ner. På miljøbeskyttelseslovens område drejer det sig om delingen af godkendelses -
og tilsynsopgaverne mellem staten og kommunerne. Foreningerne frygter samtidig, at
kommunerne vil prioritere erhvervs- og byudvikling på bekostning af miljøet, og at dette
vil have konsekvenser for kvaliteten af opgaveløsningen. Det foreslås derfor, at de
amtslige opgaver overføres til regionsrådet. Alternativt peges på, at der flyttes flere
opgaver til staten.
Miljøministeriets bemærkninger:
Efter strukturaftalen skal de konkrete myndighedsopgaver så vidt muligt samles hos
kommunerne, som skal være hovedindgang for borgere og virksomheder. Ved altover-
vejende at samle de borgerrettede natur- og miljøopgaver i kommunerne, vil de fremti-
dige kommuner få fag ligt bæredygtige natur- og miljøadministrationer og dermed være
i stand til at råde over den nødvendige ekspertise til at løse opgaverne. Kvalitetsst y-
ringsordningen vil ligeledes bidrage til, at administrationen i kommunerne sker på en
faglig bæredygtig, effektiv og ensartet måde.
Høringssvarene har således ikke givet anledning til generelle ændringer i lovforslaget.
Habilitetslignende problemer
ARF, Danmarks Naturfredningsforening, DANVA, Holstebro Kommune, samt en privat
borger foreslår, at der sker en adskillelse mellem myndighedsopgaverne, således at