Ændringsforslag til forslag om ændring af jordforureningsloven (udmøntning af kommunalreformen) (L90) Til § 1 Af miljøministeren, tiltrådt af …..  : 1) Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer: 01. I § 9, stk. 6, ændres ”§ 8, stk. 8 og 9” til: ”§ 8, stk. 9 og 10”.” [Konsekvensrettelse som følge af ændringen i lovforslagets § 1, nr. 7] 2) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer: ”02. I § 15, nr. 3, ændres ”§ 8, stk. 8” til: ”§ 8, stk. 9”.” [Konsekvensrettelse som følge af ændringen i lovforslagets § 1, nr. 7] 3) Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer: 03. I § 50, stk. 6, indsættes efter ”stk. 5” ordene: ”om, at opgravning og håndtering ikke kan ske efter de i stk. 4 nævnte regler,”.” [Indførelse af klageadgang] Bemærkninger Til nr. 1 og 2 Ændringsforslagene er alene af lovteknisk karakter. Forslaget er foranlediget af, at der med lovforslagets § 1, nr. 7, i § 8 indsættes et nyt stk. 6, hvorved stk. 6-9 bliver stk. 7-10. Til nr. 3 Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der kan klages over afgørelser  i samme omfang som efter gældende regler. Med lovforslagets § 1, nr. 19 overtager kommunalbestyrelsen amtsrådets hidtidige kompetence efter lovens § 50, stk. 5, jf. § 51, til at modsætte sig eller stille vilkår for en anmeldt genanvendelse af jord. Efter de gældende regler er der adgang til at klage over amtsrådets afgørelser efter stk. 5. Denne klageadgang er utilsigtet blevet afskåret med det fremsatte lovforslag, hvilket ændringsforslaget retter op på.   Derimod kan der i dag ikke klages over en kommunalbestyrelses afgørelser efter stk. 5. Dette foreslås ikke ændret. Det, som kommunal bestyrelsen påser efter den gældende § 50, stk. 5, er, om en anmeldt genanvendelse af jord er i overensstemmelse med gældende regler, jf. § 50, stk. 4. Kommunalbestyrelsen påser således, om en anmeldt genanvendelse af jord er i overensstemmelse med regler om anmeldeordningen fastsat i medfør af § 50, stk. 3, samt regler om genanvendelse af jord fastsat i medfør af § 51. Som nævnt i bemærkningerne til L 91 om ændring af miljøbeskyttelsesloven, har Ombudsmanden henvendt sig til Rets- og Kommunaludvalgene om myndighedsinhabilitet. Ombudsmanden har særligt udtrykt retssikkerhedsmæssig betænkelighed i sager (efter miljøbeskyttelsesloven), der vedrører kommunale virksomheder, hvor kommunen er både tilladelses - og tilsynsmyndighed, og hvor klageadgang samtidig er afskåret. Ændringsforslaget tjener således tillige til afhjælpning af evt. habilitetsproblemer via en klageadgang til en uvildig myndighed (Miljøklagenævnet).