Ændringsforslag til forslag om ændring af jordforureningsloven (udmøntning af
kommunalreformen) (L90)
Til § 1
Af miljøministeren, tiltrådt af
.. :
1) Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
01. I § 9, stk. 6, ændres § 8, stk. 8 og 9 til: § 8, stk. 9 og 10.
[Konsekvensrettelse som følge af ændringen i lovforslagets § 1, nr. 7]
2) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
02. I § 15, nr. 3, ændres § 8, stk. 8 til: § 8, stk. 9.
[Konsekvensrettelse som følge af ændringen i lovforslagets § 1, nr. 7]
3) Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer:
03. I § 50, stk. 6, indsættes efter stk. 5 ordene: om, at opgravning og håndtering ikke kan ske
efter de i stk. 4 nævnte regler,.
[Indførelse af klageadgang]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslagene er alene af lovteknisk karakter. Forslaget er foranlediget af, at der med
lovforslagets § 1, nr. 7, i § 8 indsættes et nyt stk. 6, hvorved stk. 6-9 bliver stk. 7-10.
Til nr. 3
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der kan klages over afgørelser i samme omfang som
efter gældende regler.
Med lovforslagets § 1, nr. 19 overtager kommunalbestyrelsen amtsrådets hidtidige kompetence efter
lovens § 50, stk. 5, jf. § 51, til at modsætte sig eller stille vilkår for en anmeldt genanvendelse af
jord. Efter de gældende regler er der adgang til at klage over amtsrådets afgørelser efter stk. 5.
Denne klageadgang er utilsigtet blevet afskåret med det fremsatte lovforslag, hvilket
ændringsforslaget retter op på.
Derimod kan der i dag ikke klages over en kommunalbestyrelses afgørelser efter stk. 5. Dette
foreslås ikke ændret. Det, som kommunal bestyrelsen påser efter den gældende § 50, stk. 5, er, om
en anmeldt genanvendelse af jord er i overensstemmelse med gældende regler, jf. § 50, stk. 4.
Kommunalbestyrelsen påser således, om en anmeldt genanvendelse af jord er i overensstemmelse
med regler om anmeldeordningen fastsat i medfør af § 50, stk. 3, samt regler om genanvendelse af
jord fastsat i medfør af § 51.
Som nævnt i bemærkningerne til L 91 om ændring af miljøbeskyttelsesloven, har Ombudsmanden
henvendt sig til Rets- og Kommunaludvalgene om myndighedsinhabilitet. Ombudsmanden har
særligt udtrykt retssikkerhedsmæssig betænkelighed i sager (efter miljøbeskyttelsesloven), der
vedrører kommunale virksomheder, hvor kommunen er både tilladelses - og tilsynsmyndighed, og
hvor klageadgang samtidig er afskåret. Ændringsforslaget tjener således tillige til afhjælpning af
evt. habilitetsproblemer via en klageadgang til en uvildig myndighed (Miljøklagenævnet).