Miljøministeriet
Den 16. februar 2005
Høringsnotat til Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg vedr.
Forslag til Lov om ændring af lov om forurenet jord
Modtagne høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring hos de 218 myndigheder og organisationer, der er a n-
ført i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Miljøministeriet har modtaget i alt 91
høringssvar.
Vedhæftede bilag rummer en oversigt over, hvilke myndigheder og organisationer, d er
har afgivet høringssvar, herunder hvilke der har haft bemærkninger mv.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale forslag til
æn dringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene.
Det skal bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende, er der i lovfo rs-
laget indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske ændringer i forhold til
det udkast til lovforslag, der blev sendt i høring den 1. december 2004.
Generelt
Flere høringssvar, herunder fra Amtsrådsforeningen, Danmarks Naturfredningsforening
og Det økologiske Råd, udtrykker bekymring for den opsplitning af de faglige miljøer,
forslaget vil medføre, når den faglig kompetence flyttes fra 14 amter til ca. 100 kom mu-
ner. På jordforureningsområdet drejer det sig om den deling af opgaverne, hvor regio-
nerne overtager de fleste af amternes opgaver, men hvor en række borgerrettede
myndighedsbeføjelser overføres til kommunerne. En række høringssvar udtrykker l
ige-
ledes bekymring for, at opgaverne vedrørende jord henholdsvis vand deles mellem
flere myndigheder. Nogle høringssvar påpeger desuden, at kommunerne kan have for
store interesser i erhvervs- og byudvikling, og at dette vil have konsekvenser for kvali-
teten af opgaveløsningen. Det foreslås derfor, at opgaverne samles under regionsr å-
det. Alternativt peges på, at opgaverne bør samles i staten. Dansk Landbrug og Lan d-
brugsraadet har foreslået, at opgaverne deles mellem staten og kommunerne. Endelig
påpeges det, at det er uheldigt, at kommunerne skal regulere sig selv.
Miljøministeriets bemærkninger:
Efter strukturaftalen skal de konkrete myndighedsopgaver så vidt muligt samles hos
kommunerne, som skal være hovedindgang for borgere og virksomheder. Ved altove r-
vejende at samle de borgerrettede natur- og miljøopgaver i kommunerne, vil de fremt i-
dige kommuner få fagligt bæredygtige natur
- og miljøadministrationer og dermed være
i stand til at råde over den nødvendige ekspertise til at løse opgaverne. Kvalitetsst
y-
ringsordningen vil ligeledes bidrage til, at administrationen i kommunerne sker på en
faglig bæredygtig, effektiv og ensartet måde. Nogle af de borgernære beføjelser på
jordforureningsområdet er således overført til kommunerne. Opgaverne vedrørende
kortlægning, overvågnin
g og oprydning af forurenede grunde er placeret i regionerne,