J.nr. SN 2001-0011/JUR--0003
Den 4. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 6 ad L 89 - forslag til lov om ændring af lov om na-
turbeskyttelse (Udmøntning af kommunalreformen) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægnings-
udvalg
Spørgsmål 6
I høringsnotaterne til miljømålsloven, naturbeskyttelsesloven, havmiljøloven og vandløbsloven fremgår, at
ministerens forventning til kvalitetsstyringssystemet er, at det vil kunne løse en lang række af de probl e-
mer, der kan opstå som følg e af at opgaver overføres fra amter til kommuner. I høringsnotatet til samlel o-
ven (side 4 ad lov om vandløb), fremgår eksempelvis følgende om koordinationsproblemet, som blandt
andre Amtsrådsforeningen, Nordjyllands Amt, DN og Sportsfiskerne peger på: "Af kommissoriet for kvali-
tetsstyringsudvalget - som er bredt sammensat med deltagelse også af Amtsrådsforeningen og Da n-
marks Naturfredningsforening - fremgår, at kvalitetsstyringsordningen bl.a. skal sikre en koordination af
de faglige spørgsmål, der forudsæt ter en indsats på tværs af kommun egrænser".
Ministeren bedes redegøre for, hvorledes kvalitetsstyringsordningen konkret vil bidrage til at sikre en fa g-
lig forsvarlig og effektiv håndtering af natur - og miljøadministrationen i kommunerne, herunder hvorled es
det skal sikres, at kommunerne ikke lader konkrete erhvervs- og byudviklingshensyn gå forud for natur -
og miljøhensyn, herunder en redegørelse for de relevante mekanismer i kvalitetsstyringsordningen.
Svar
Jeg kan henvise til min besvarelse af det enslydende spørgsmål 15 til L 86 samleloven:
Den faglige bæredygtighed i de nye kommuner er først og fremmest sikret ved, at der bliver tale om
langt større kommuner, og at langt hovedparten af plan -, natur- og miljøopgaverne samles i kommunerne.
Der bliver således tale om helt andre og styrkede faglige miljøer i kommunerne i forhold til i dag.
Samtidig vil der i nødvendigt omfang - ske en udbygning af retningslinierne inden for området. Dette vil
allerede finde sted i forbindelse med opfølgningen af d e aktuelle lovforslag gennem bekendtgørelser og
vejledninger, og det må i øvrigt finde sted løbende. I den forbindelse vil der - efter lovene er vedtaget -
blive nedsat et Kontaktforum med ministeriets samarbejdsparter. Dette initiativ kan bl.a. ses som opføl g-
ning af, at der fra flere sider er blevet udtrykt behov for at udbygge retningslinierne på natur - og miljøo m-
rådet som forudsætning for, at kommunerne vil kunne varetage amternes opgaver fo rsvarligt.
Samtidig og supplerende hertil bliver der som et nyt værktøj i kommunernes natur - og miljøadministration
etableret en kvalitetsstyringsordning. Det drejer sig om at etablere procedurer i forbindelse med løsning af
opgaver inden for natur- og miljøområdet, som kan bidrage til at sikre bl.a. den tilstrækkelig e kvalitet i op-
gavevaretagelsen i den enkelte kommune. Alt afhængig af ordningens nærmere udformning kan en kv ali-
tetsstyringsordning ved f.eks. krav om åbenhed og ved erfaringsudveksling m.v. ligeledes i praksis me d-