J.nr. SN 2001-0011/JUR-0003
Den 4. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 19 ad L 89 forslag til lov om ændring af lov om na-
turbeskyttelse (Udmøntning af kommunalreformen) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægnings-
udvalg
Spørgsmål 19
I bemærkningerne til lovforslaget står der, at der er tale om opgaver, der kræver specialiseret faglig in d-
sigt og har afgørende betydning for naturbeskyttelsen i Danmark. Kan ministeren på denne baggrund fo r-
klare hvorfor netop disse opgaver som § 3 naturtyper, beskyttelseslinier ved søer, åer, skove, fortidsmi n-
der, adgang mm, hvor regeringen selv siger det er specialiserede opgaver, nu skal administreres af op-
splittede faglige miljøer - fra 13 amter til 100 kommuner?
Svar
Amterne har siden 1992, hvor naturbeskyttelsesloven trådte i kraft, foretaget en vejledende registrering af
de generelt beskyttede naturområder, og selvom registreringen er en løbende proces ligger den største
indsats bag os. Kommunerne er ikke ubekendte med administrationen af bygge- og beskyttelseslinier, da
de hidtil har administreret sø - og åbeskyttelseslinier og skovbyggelinien i byzone og sommerhusområder.
Endvidere har omkring halvdelen af amterne foretaget en naturkvalitetsplanlægning, hvor de udover at
kortlægge de beskyttede arealer har registreret forekomsten af en række arter og andre biologiske fo r-
hold og på den baggrund værdisat naturområderne efter kvaliteten af deres naturindhold samt fastsat mål
for den ønskede udvikling. Naturkvalitetsplanlægning er et v elegnet redskab i den daglige administration
og i prioritering af den konkrete naturforvaltningsindsats. Hertil kommer, at Miljøministeriet (Skov - og Na-
turstyrelsen) har udarbejdet en vejledning til brug for administration af naturbeskyttelsesloven og en sær-
lig vejledning om registrering af beskyttede naturtyper.
Der er således etableret et meget solidt fagligt grundlag for den fremtidige administration af den generelle
naturtypebeskyttelse, ligesom den meget restriktive administration af beskyttelsen er lagt i faste rammer
af amterne og Naturklagenævnet.