./.
Miljøministeriet
Dato 18. februar 2005
Høringsnotat vedr.
Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Udmøntning af kommunalreformen)
Udkast til lovforslaget blev sendt i ekstern hør ing den 1. december 2004. Høringsfristen
udløb den 7. januar 2005. Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg har fået tilsendt
kopi af høringssvarene.
Lovforslaget blev sendt til høring hos de 218 myndigheder og organisationer, der er
anført i de almindel ige bemærkninger til lovforslaget. Miljøministeriet har modtaget i alt
101 høringssvar.
Vedhæftede bilag rummer en oversigt over de 91 myndigheder og organisationer, der
har afgivet høringssvar om naturbeskyttelsesloven, herunder hvilke der har haft b e-
mærkninger mv.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de væsentligste bemærkni n-
ger og forslag til ændringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene.
Kommentarer hertil er anført i kursiv.
Det skal bemærkes, at der kun er fremsat meget få forslag til ændring af dette lovfo rs-
lag og at flere af de fremsatte forslag falder udenfor lovforslagets område. Sådanne
forslag er ikke omtalt i det følgende.
Høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk, og ikke alle høringssvar er kommenteret,
Ønskes detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises der til de fremsendte
høringssvar.
Ud over de punkter, der omtales i det følgende, er der - på baggrund af høringsrunden
og ministeriets egen kvalitetssikring af lovforslaget, samt efter drøftelser med Justit s-
ministeriet - indarbejdet en række tekniske, herunder lovtekniske ændringer i det lo v-
forslag, som blev udsendt til høring.
Generelt
Flere høringssvar herunder Amtsrådsforeningen, Danmarks Naturfredningsforening,
Det økologiske Råd og Dansk Ornitologisk Forening udtrykker bekymring for den o p-
splitning af de faglige miljøer, forslaget vil medføre, når den faglige kompetence flyttes
fra 14 amter til de ca.100 kommuner. Foreningerne frygter for de konsekvenser, dette
vil have for kvaliteten af afgørelserne, og de frygter, at kommunerne har for store int e-
resser i erhvervs- og byudvikling. De foreslår derfor, at der flyttes flere opgaver til r e-
gionsrådet.
Disse høringssvar har ikke givet anledning til ændringer. Efter strukturaftalen får de nye
og større kommuner ansvaret for langt hovedparten af de borgerrettede opgaver på
natur- og miljøområdet, dvs. de får langt flere opgaver på området end i dag. Ved sål
e-