Nu er Danmark jo desværre ikke det land, der er rigest på råstoffer. Det kan vi nok godt blive enige om, og vi er nok også enige om, at grænserne for råstofforekomsterne ikke nødvendigvis følger grænserne for de 99 nye kommuner, der bliver lavet.
Det er selvfølgelig vigtigt, at vi behandler de råstoffer, vi har, med omtanke, og at de udnyttes sådan, at hensynet til det, jeg vil tillade mig at betegne som vores nationale naturressourcer, kommer før kortsigtede interesser, herunder udnyttelse af lukrative områder til f.eks. byudvikling i kommunerne. Det er lige så vigtigt, at de danske råstofressourcer udnyttes i respekt for de stedlige natur- og miljøforhold. Netop ansvaret for vores fælles miljø, den langsigtede planlægning og varetagelsen af de fælles interesser på nationalt plan er det, der hele dagen har været diskussionsemnet, og det i den buket af lovforslag, der ligger her på miljøområdet, der bekymrer Socialdemokratiet mest.
Ifølge dette lovforslag skal kommunerne fremover stå for den konkrete administration, herunder tilladelse til og tilsyn med råstofudviklingen. I øjeblikket er det sådan, at forvaltningen af landets råstoffer varetages af forholdsvis få medarbejdere i amterne, apropos den diskussion vi havde ved det foregående lovforslag, men som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, deles kompetencen nu mellem kommunerne og de nye regioner. Vi er enige med de mange, der
i høringssvarene har talt for at sammenlægge ekspertiserne i regionerne. Det er, som også Amtsrådsforeningen påpeger, tvivlsomt, om den ekspertise, der i dag er samlet i amterne, vil flytte med ud i de mange nye kommuner, og om kommunerne vil have den nødvendige handlekraft i de sager, der løbende kommer for dagens lys. Vi synes, det er ærgerligt, at man ikke i højere grad har lyttet til høringssvarene og inddraget dem i arbejdet, men det vil vi sammen med de synspunkter, vi har givet udtryk for ved de tidligere forslag, også gøre i arbejdet med dette lovforslag.