Miljøministeriet
Den 17. februar 2005
Høringsnotat til Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg vedrørende
Forslag til
lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om vandløb, lov o
m
sommerhuse og campering m.v. og forskellige andre love
(Udmøntning af kommunalreformen i en række love på natur - og miljøområdet)
Udkast til lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 1. december 2004. Høringsfristen
udløb den 7. januar 2005.
Lovforslaget blev sendt til høring hos de 218 myndigheder og organisationer, der er
anført i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Miljøministeriet har modtaget i alt
93 høringssvar, hvoraf 32 myndigheder og organisationer oplyser, at man ikke har b e-
mær kninger til lovforslaget. Der vedlægges oversigt over de parter, der har afgivet h ø-
ringssvar.
I det følgende gennemgås de væsentligste bemærkninger i høringssvarene opdelt efter
de i lovforslaget indeholdte love. Kommentarer hertil er anført i kursiv.
Foruden de ændringer, der fremgår af dette notat, er der foretaget mindre, herunder
lovtekniske, ændringer i lovforslaget og uddybninger af bemærkningerne.
Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk, og at ikke alle
høringssvar er komm enteret, ligesom forhold, som er nævnt i høringssvarene, men
som falder uden for lovforslagets område, heller ikke er kommenteret. Ønskes detalj e-
rede oplysninger om svarenes indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar.
Generelle tværgående bemærkn
inger vedrørende faglighed, armslængdepri
n-
cippet, b ureaukratisering
En række høringssvar, herunder fra Amtsrådsforeningen, Danmarks Idrætsforbund,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Entomologisk Fag-
udvalg og Foreningen af Lystbåde i Danmark indeholder de generelle tværgående kr i-
tikpunkter, som også har været gjort gældende i forbindelse med forhandlingerne om
kommunalreformen. Det drejer sig om sikring af det faglige niveau, når opgaver flyttes
fra amterne til kommunerne, sikring af armslængdeprincippet samt påstande om, at
reformen på de pågældende områder medfører en yderligere bureaukratisering. På
havmiljøområdet gælder det først og fremmest opgaver som klapning. En række opg a-
ver foreslås i høringssvarene overført til regi onerne, alternativt til staten.
De nye, større kommuner bliver godt rustede til at varetage de borgerrettede opgaver
inden for de rammer, som staten giver i retningslinjer for kommunernes administration
på natur - og miljøområdet, den statslige planlægning
på vand - og naturområdet efter
miljømålsloven samt ved hjælp af den kvalitetsstyringsordning, der etableres. For ma
n-
ge sagers vedkommende fjernes dobbeltbehandling, og borgerne får i langt de fleste
sager kun én indgang til det offentlige.