Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
10. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
9
L 84, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 9:
"Ministeren bedes redegøre for, hvem der skal overtage amternes opgaver
m.h.t. trafiksikkerhed. Herunder bedes oplyst, hvordan det skal sikres, at
den faglige kompetence på trafiksikkerhedsområdet, der findes i amterne i
dag, fortsat bliver anvendt så optimalt som muligt."
Svar:
Trafiksikkerhedsarbejdet er i dag fordelt mellem de tre vejbestyrelsesni-
veauer, idet den enkelte vejbestyrelse har ansvaret for eget vejnet. Tilsva-
rende vil ansvaret for trafiksikkerheden på de vejstræ kninger, der fordeles
til staten og kommunerne følge med til de vejbestyrelser, som overtager de
pågældende vejstrækninger.
På statsligt niveau arbejdes der på en række områder med at fremme trafi k-
sikkerheden tværgående, bl.a. gennem metodeudvikling, koordinering mv.
Dette arbejde, der i dag udføres i samarbejde med amter og kommuner, vil
blive videreført og tilpasset en struktur med to led i vejforvaltningen.
Reformen forventes generelt at føre til en styrkelse af grundlaget for statens
varetagelse af denne type sektor-rettede opgaver, bl.a. fordi overdragelsen
af de mest overordnede veje til staten også vil føre til en koncentration af
kompetencerne og dermed et kompetenceløft på statsligt niveau. Dette vil
også få betydning for trafiksikkerhedsarbejdet, herunder på de am tsveje,
der overføres til staten.
Hvad angår den primærkommunale indsats forventes samlingen af komp e-
tencerne i de kommunale forvaltninger på færre enheder at betyde en sty r-
kelse af fagligheden i de kommunale vejforvaltninger. Det vil tilsvarende
kunne betyde et løft til det lokale trafiksikkerhedsarbejde.
Ud over de direkte trafiksikkerhedsfremmende vejprojekter har amterne i et
vist omfang varetaget en rolle som koordinator og inspirator i forhold til