Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
26. april 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
6
L 84, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 6:
"Kan ministeren bekræfte, at den eneste begrundelse for at lade Roskilde-
vej overgå til kommunerne er, at der findes en parallelt løbende statslig
motorvej? I bekræftende fald bedes ministeren forklare, hvorfor kriterier
som f.eks. trafikmængde ikke har betydet noget."
Svar:
Det fremsatte lovforslag fordeler amternes veje mellem staten og kommu-
nerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 6. Kriterierne bygger på aftalen om
strukturreformen, hvoraf det fremgår, at kommunerne skal overtage alle
lokalt orienterede amtsveje, mens det overordnede vejnet samles i staten.
Det statslige vejnet skal have til formål at sikre effektive forbindelser for
vejtrafikken mellem de større byer, trafikknudepunkter og for den interna-
tionale trafik. De mere lokalt orienterede veje overgår til kommunerne bl.a.
for at sikre nærhed i forvaltningen.
Roskildevej fungerer dels som forbindelse for den lokale trafik indenfor
kommunerne og mellem nabokommunerne i tilknytning til Roskildevej,
dels som forbindelsesrute til det overordnede motorvejsnet.
Roskildevej er ikke den primære forbindelse mellem København og Ros-
kilde. På grund af tætte byområder langs Roskildevej og i Hovedstadso m-
rådet som helhed kan lokalt orienterede vejstrækninger meget vel have sto-
re trafikmængder uden, at det gør sådanne veje til forbindelser i national
sammenhæng.