Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 26. april 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 6 L 84, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 6: "Kan ministeren bekræfte, at den eneste begrundelse for at lade Roskilde- vej overgå til kommunerne er, at der findes en parallelt løbende statslig motorvej? I bekræftende fald bedes ministeren forklare, hvorfor kriterier som f.eks. trafikmængde ikke har betydet noget." Svar: Det fremsatte lovforslag fordeler amternes veje mellem staten og kommu- nerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Kriterierne bygger på aftalen om strukturreformen, hvoraf det fremgår, at kommunerne skal overtage alle lokalt orienterede amtsveje, mens det overordnede vejnet samles i staten. Det statslige vejnet skal have til formål at sikre effektive forbindelser for vejtrafikken mellem de større byer, trafikknudepunkter og for den interna- tionale trafik. De mere lokalt orienterede veje overgår til kommunerne bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen. Roskildevej fungerer dels som forbindelse for den lokale trafik indenfor kommunerne og mellem nabokommunerne i tilknytning til Roskildevej, dels som forbindelsesrute til det overordnede motorvejsnet. Roskildevej er ikke den primære forbindelse mellem København og Ros- kilde. På grund af tætte byområder langs Roskildevej og i Hovedstadso  m- rådet som helhed kan lokalt  orienterede vejstrækninger meget vel have sto- re trafikmængder uden, at det gør sådanne veje til forbindelser i national sammenhæng.
Side 2 af 2 Beskrivelsen af Roskildevej, som parallelvej, skal ses som en billedlig be- skrivelse af, at Roskildevej, selvom den afvikler store trafikmængder, har lokalt præg sammenlignet med statens store parallelle motorveje, som af- vikler endnu større trafikmænger. Med venlig hilsen Flemming Hansen