Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 18. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 5 Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 5: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. marts 2005 fra Lemvig Kommune, jf. L 84 – Svar: I henvendelsen fra Lemvig Kommune argumenteres for, at vejforbindelsen Holstebro – Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har såle des været et overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt  s- veje skal overgå til kommunerne. Det er hensigten, at staten skal have de overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje bl.a. for at sikre nærhed   i forvaltningen. Vejene mellem Holstebro og Thyborøn udgøres enten af Rute 11, Holst  e- bro – eller Rute 521 og Rute 28, Holstebro – Thyborøn. Rute 11, Holstebro  – mens de øvrige strækninger forudsættes at overgå til kommunal vejbest y- relse. Trafikken, herunder erhvervstrafikken, på de pågældende strækni n- ger er generelt relativt beskeden. For så vidt angår de amtsveje, s  om skal overgå til staten er det bl.a. tilke n- degivet, at den nye struktur skal sikre et sammenhængende vejnet me  llem de større byer, transportknudepunkter og internationale trafikforbinde lser og at statsvejnettet skal sikre effektive forbindelse til/fra de vigtigste tra- fikknudepunkter, herunder havne, lufthavne og grænseovergange. Denne
Side 2 af 2 forudsætning indebærer ikke nødvendigvis, at der skal være statsvejforbi n- delse direkte til indkørslerne til sådanne knud  epunkter og centre, men at det overordnede statsvejnet skal ligge i trafikal tilknytning hertil, og her- med på den måde give en god ve  jforbindelse. Det skal videre tilføjes, at rutenummereringen af vejnettet hverken i dag eller efter vedtagelsen af L 84 vil være knyttet til vejbestyrelsesansvaret på en konkret vejstrækning. Forløbet af en konkret rute vil, ligesom i dag, o   g- så i fremtiden kunne forløbe af vejstrækninger under såvel statslig som kom munal vejbestyrelse. Med venlig hilsen Flemming Hansen