Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 28. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 43 Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 43: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. april 2005 fra Vallø og Stevns kommune, jf. L 84 – Svar: I henvendelsen fra Vallø og Stevns Kommuner argumenteres for, at vejfo r- bindelsen Rødvig  – statsvej. Rute 261, Strøby Egede  – henholdsvis Roskilde og Storstrøms Amter. Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje melle m staten og kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt  s- veje skal overgå til kommunern e. Det er hensigten, at staten skal have de overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen. Årsdøgntrafikken på strækningen Strøby Egede Roskilde Amt og vej nr. 605 i Storstrøms Amt er på ca. 4.800 køretøjer i døgnet. Heraf udgør erhvervskøretøjer godt 325 køretøjer i døgnet. Den største del af e rhvervstrafikken i regionen afvikles via E47/E55. I lovforslaget foreslås strækningen Strøby Egede mlet vurdering af de opstillede kriterier at overgå til kommunal vejforval tning fra den 1. januar 2007. Der er i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at stræ k- ningen overvejende har lokal karakter og ikke hænger sammen med det
Side 2 af 2 øvrige statsvejnet. En eventuel  statslig overtagelse af strækningen vil sål   e- des bryde med princippet om et sammenhæ  ngende statsvejnet. Med venlig hilsen Flemming Hansen