Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 28. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
43
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 43:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. april 2005 fra Vallø og
Stevns kommune, jf. L 84
Svar:
I henvendelsen fra Vallø og Stevns Kommuner argumenteres for, at vejfo r-
bindelsen Rødvig
statsvej.
Rute 261, Strøby Egede
henholdsvis Roskilde og Storstrøms Amter.
Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på
vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje melle m staten og
kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et
overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt s-
veje skal overgå til kommunern e. Det er hensigten, at staten skal have de
overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje
bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen.
Årsdøgntrafikken på strækningen Strøby Egede
Roskilde Amt og vej nr. 605 i Storstrøms Amt er på ca. 4.800 køretøjer i
døgnet. Heraf udgør erhvervskøretøjer godt 325 køretøjer i døgnet. Den
største del af e rhvervstrafikken i regionen afvikles via E47/E55.
I lovforslaget foreslås strækningen Strøby Egede
mlet
vurdering af de opstillede kriterier at overgå til kommunal vejforval tning
fra den 1. januar 2007. Der er i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at stræ
k-
ningen overvejende har lokal karakter og ikke hænger sammen med det