Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 12. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 7. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 40 Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 40: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. april 2005 fra Brørup Kommune, jf. L 84 – Svar: Henvendelsen fra Brørup Kommune er en opfølgning på et foretræde for udvalget den 31. marts 2005 og indeholder en uddybning af en række kommuners ønske om opklassificering af ruterne 425, 32 og 520 til stat s- vej. Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som fremgår af lovforslagets § 6. Det har således været et overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amtsveje skal overgå til kommunerne. Det er hensigten, at staten skal have de overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje. Rute 32 udgør den gamle hovedlandevej mellem Kolding og Ribe. År   s- døgntrafikken på rute 32 er ca. 2.000  -4.000 køretøjer med den største trafik på den østlige del mellem Vejen og Lunderskov. Ribe vil ifølge  lovforslaget fra den 1. januar 2007 blive betjent af følgende statsveje: mod nord ad rute 24 og 11 (Esbjerg, Varde og E20), mod øst ad rute 24 (Haderslev og E45) og mod syd ad rute 11 (Tønder og Tyskland). Rute 32 benyttes stadig af en del trafikanter, som en genvej mellem E20 (Vejen, Brørup og Holsted) og rute 11 ved Ribe. Den overordnede betj e- ning af Ribe med statsveje vil dog stadig udgøres af motorvejen E20 og
Side 2 af 2 Rute 11. Rute 32 betragtes derfor som en lokalt orienteret vej. I øvrigt fo r- løber rute 32 de lvis parallelt med motorvej E20. Ved fordelingen af det amtslige vejnet er det tilstræbt, at staten ikke ove  r- tager parallelle vejstrækninger. Motorvej E20 vurderes at have væsentligt større trafikal og erhvervsmæssig betydning for regionen end Rute 32 og    i følge lovforslaget, som udmønter kommunalreformen på vej   - og ekspropri- ationsområdet overgår Rute 32 til kommunal vejforvaltning. Rute 425 er i dag kommunevej mellem Billund og Hegnsvig og amtsvej mellem Hegnsvig og Rute 32 nordøst for Ribe, bl.a. gennem  Holsted. År  s- døgntrafikken på ruten er ca. 1.500  -2.500 køretøjer, lokalt i Holsted dog ca. 4.000 køretøjer. Der er redegjort for Ribes fremtidige statsvejsbetjening ovenfor i forbindel- se med Rute 32. Billund vil blive betjent af statsvej fra øst og vest af  Rute 28 og fra nord og syd af Rute 30. I denne sammenhæng betragtes Rute 425 som en mere lokalt orienteret vej, og i følge lovforslaget overgår Rute 425 til kommunal vejforvaltning. Det lægges til grund, at der med henvisningen til Rute 520 menes landevej 520 (Rute 469), der forløber mellem Rute 425 ved Hegnsvig og E20 ved Lunderskov. Årsdøgntrafikken er ca. 2.000   -3.500 køretøjer med den største trafik lokalt omkring E20 ved Lunderskov. Landevej 520 vurderes som en lokal orienteret vej med lokal betydning for adgangen til Grindsted/Billund området, og ifølge lovforslaget overgår denne vej til kommunal vejforval   t- ning. Med venlig hilsen Flemming Hansen