Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
12. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 7. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 40
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 40:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. april 2005 fra Brørup
Kommune, jf. L 84
Svar:
Henvendelsen fra Brørup Kommune er en opfølgning på et foretræde for
udvalget den 31. marts 2005 og indeholder en uddybning af en række
kommuners ønske om opklassificering af ruterne 425, 32 og 520 til stat s-
vej.
Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på
vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og
kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som
fremgår af lovforslagets § 6. Det har således været et overordnet princip for
fordelingen, at hovedparten af de nuværende amtsveje skal overgå til
kommunerne. Det er hensigten, at staten skal have de overordnede veje,
mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje.
Rute 32 udgør den gamle hovedlandevej mellem Kolding og Ribe. År s-
døgntrafikken på rute 32 er ca. 2.000 -4.000 køretøjer med den største trafik
på den østlige del mellem Vejen og Lunderskov.
Ribe vil ifølge lovforslaget fra den 1. januar 2007 blive betjent af følgende
statsveje: mod nord ad rute 24 og 11 (Esbjerg, Varde og E20), mod øst ad
rute 24 (Haderslev og E45) og mod syd ad rute 11 (Tønder og Tyskland).
Rute 32 benyttes stadig af en del trafikanter, som en genvej mellem E20
(Vejen, Brørup og Holsted) og rute 11 ved Ribe. Den overordnede betj e-
ning af Ribe med statsveje vil dog stadig udgøres af motorvejen E20 og