Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 38 Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 38: "I høringssvaret fra Nordjyllands Amt nævnes vej nr. 504, Hals    – lborg, som én, der bør opkvalificeres til statsvej, i stedet for, som der er lagt op til i lovforslaget at blive nedkvalificeret til kommunevej. Med hvilken be- grundelse er dette ønske ikke imødekommet, og hvilke muligheder er der for at fremme denne opprioritering?" Svar: Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt  s- veje skal overgå til kommunerne. Det er hensigten, at stat en skal have de overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje, bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen. I denne sammenhæng anses vej nr. 504, Hals   – o- kalt orienteret vej. På denne baggrund er ønsket fra   Nordjyllands Amt ved- rørende strækningen Hals    – atet, som jeg fremsendte til Trafikudvalget med brev af 24. februar 2005, under punkt 3, ønsker af særlig lokal eller regional kara   kter. Årsdøgntrafikken er på vej nr. 504 Hals - Aalborg ca. 5.500 køret ø jer i døgnet. Den væsentligste trafik knytter sig til de lokale trafikstrømme me l- lem Vester Hassing og Gandrup ind til Aalborg. Den gennemsnitlige tra- fikbelastning fra Gandrup til Hals er på ca. 3.900 køretøjer i døgnet, hvoraf erhvervskøretøjer udgør ca. 250 køretøjer i dø gnet.
Side 2 af 2 På denne baggrund følger det af lovforslaget, at vej nr. 504, Hals   –  Aalborg ud fra en samlet vurdering af de opstillede kriterier overgår til kommunal vejforvaltning fra den 1. januar 2007. Med venlig hilsen Flemming Hansen