Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. maj 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 34
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 34:
"I høringssvaret fra Nordjyllands Amt nævnes vej nr. 548 (adgangsvejen til
Aalborg Lufthavn), som én, der bør opkvalificeres til statsvej, i stedet for,
som der er lagt op til i lovforslaget at blive nedkvalificeret til kommunevej.
Med hvilken begrundelse er dette ønske ikke imødekommet, og hvilke m u-
ligheder er der for at fremme denne opprioritering?"
Svar:
Efter det fremsatte lovforslag (L 84), som udmønter kommunalreformen på
vej- og ekspropriationsområdet, fordeles amternes veje mellem staten og
kommunerne ud fra en samlet vurdering af de objektive kriterier, som
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6. Det har således været et
overordnet princip for fordelingen, at hovedparten af de nuværende amt s-
veje skal overgå til kommunerne. Det e r hensigten, at staten skal have de
overordnede veje, mens kommunerne skal have alle lokalt orienterede veje
bl.a. for at sikre nærhed i forvaltningen.
For så vidt angår de amtsveje, som skal overgå til staten er det bl.a. tilke n-
degivet, at den ny struktur skal sikre et sammenhængende vejnet me llem de
større byer, transportknudepunkter og internationale trafikforbinde lser og
at statsvejnettet skal sikre effektive forbindelse til/fra de vigtigste trafik-
knudepunkter, herunder havne, lufthavne og græ nseovergange.
Aalborg Lufthavn betragtes i denne sammenhæng som et trafikknud epunkt,
som betjenes af det overordnede vejnet via vej nr. 450 Nørresundby
Åbybro. Ovennævnte forudsætninger for statsvejene indebærer ikke nø
d-
vendigvis, at der skal være statsvejsforbin delse direkte til indkørslerne til
sådanne knudepunkter og centre, men at det overordnede statsvejnet skal
ligge i trafikal tilknytning hertil, og hermed på den måde give en god ve j-
forbindelse. Vej nr. 548 er primært en forbindelsesvej fra den vestlige del