Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 10. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 31. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 25 – L 84, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 25: "Under debatten i Folketingssalen blev vejen mellem Hanstholm og Århus nævnt og kan ministeren bekræfte, at vejstykket nord om Rødkærsbro er af den standard, som forventes af de fremtidige hovedlandeveje? Kan ministe- ren samtidig bekræfte, at vejen på andre strækninger minder om en ”still e- vej”, specielt tæt ved Århus? Har ministeren planer om at gøre denne vej egnet for erhvervslivet?" Svar: Jeg kan oplyse, at der på Rute 26, Århus   -Hanstholm, i 1998 blev åbnet en omfartsvej ved Rødkærsbro som facadeløs 2-sporet motorvej. I 2000-2001 blev der gennemført en trafiksanering af byerne Svenstrup, Voldby og Lading i Århus Amt. Baggrunden var, at der på finansloven for 1999 blev afsat midler til trafiksanering af en eller flere bygennemfarter på hovedlandevejen (Viborgvej). Svenstrup, Voldby og Lading blev udpeget på baggrund af lokale ønsker og en vurdering af de miljø - og trafiksikker- hedsmæssige forhold. Endvidere kan jeg oplyse, at arbejdet med at anlægge omfartsvejen om Nors er igangsat. Regeringen er opmærksom på, at der er behov for at se på mulighederne for at forbedre fremkommeligheden og sikkerheden på Rute 26. Jeg har derfor nedsat en arbejdsgruppe med Vejdirektoratet samt Viborg og Århus Amter. Arbejdsgruppen har til opgave at udarbejde et projektkatalog over mulige udbygningsprojekter på Rute 26 samt at foreslå en prioritering af disse.
Side 2 af 2 Resultatet af arbejdsgruppens arbejde forventes at foreligge medio 2005. Med venlig hilsen Flemming Hansen