Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
26. april 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 30. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
18
L 84, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 18:
"Hvordan vil ministeren sikre en samordning af disse kommuners tilsyn
med og vedligeholdelse af Roskildevej?
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling,
jf. alm. Del spm. 172."
Svar:
Ifølge vejlovens § 10 skal vejbestyrelserne holde deres offentlige veje i den
stand, som trafikkens art og størrelse kræver. Det fremgår af § 10, stk. 2, at
vejbestyrelserne bestemmer, hvilke arbejder, der skal udføres på deres veje,
og afholder de udgifter, der er forbundet med anlæg, drift og vedligeholdel-
se af disse veje.
Vejlovens § 10 overlader et skøn til den enkelte myndighed, som giver
myndigheden mulighed at prioritere de givne ressourcer under hensyntagen
til lokale ønsker og forhold.
Regeringen har ingen planer om at ændre vejlovens § 10. Det vil derfor
fortsat være den enkelte vejbestyrelse for kommuneveje kommunalbesty-
relsen der har ansvaret for drift og vedligeholdelse af deres veje. Dette
gælder i forhold til såvel de nuværende kommuneveje som de veje, ko m-
munerne overtager fra amterne.
En mulighed for at standardisere vejene er at opstille kvalitetskrav og fæl-
les standarder for vejnettet.
På vejområdet er der en lang tradition for udarbejdelse af retningslinier for
opgavevaretagelsen gennem vejregelsamarbejdet.
De såkaldte vejregler udarbejdes gennem Vejregelrådet i et organ iseret
samarbejde mellem vejbestyrelserne. Vejreglerne indeholder gode råd og