Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 10. maj 2005 400 -1 Trafikudvalget har i brev af 10. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 14 – L 84, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 14: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. marts 2005 fra Born- holms Regionskommune, jf. L 84 – bilag 8." Svar: Henvendelsen fra Bornholms Regionskommune vedrører vejforbindelsen mellem Rønne og Nexø (Rute 38). I henvendelsen argumenteres for, at sta- ten foruden kommunevejene nr. 170, Rønne-Åkirkeby og nr. 171, Åkirk e- by-Nexø også bør overtage en 2 km lang strækning af kommunevej nr. 176 mellem havnen og den rundkørsel i Rønnes udkant, hvorfra kommunevej nr. 170 udgår. Lovforslaget L 84 fordeler amternes veje mellem staten og kommunerne med henblik på at udmønte kommunalreformen. Som en særlig ordning er det ud fra regionalpolitiske hensyn fundet hen- sigtsmæssigt, at staten i forbindelse med kommunalreformen overtager vejbestyrelsesansvaret for vejforbindelsen mellem Rønne og Nexø som i dag har status som kommunevej. Med lovforslagets § 6, stk. 4 er derfor foreslået, at kommunevejene nr. 170 Rønne -Åkirkeby og nr. 171, Åkirk e- by-Nexø opklassificeres til hovedlandeveje ved kommunalreformens ikrafttræden den 1. januar 2007. Ved fordelingen af det amtslige vejnet mellem staten og kommunerne er der foretaget en samlet vurdering de objektive kriterier, som fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6, herunder bl.a. at statsvejnettet skal sikre effektive forbindelse til/fra de vigtigste trafikknudepunkter, herunder havne, lufthavne og græsovergange. Denne formulering indebærer ikke nødvendigvis, at der skal være statsvejsforbindelse direkte til indkørslerne til sådanne knudepunkter og centre, men at  det overordnede statsvejnet skal
Side 2 af 2 ligge i trafikal tilknytning hertil, og hermed på den måde give en god ve  j- forbindelse. Dette kriterium ligger også til grund for vurderingen af forbi n- delsen til Rønne Havn. I lovforslaget er det anført, at der skal overdrages 4,1 mio. kr. fra Born- holms Regionskommune til staten i forbindelse med statens overtagelse af kom munevejen Rønne-Nexø. Ved vurderingen af statens kompensation i henhold til Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT) er der taget udgangs- punkt i de fordelingskriterier, der har ligget til grund for den samlede for- deling af amternes økonomi, således som det fremgår af L 84. DUT-forhandlingerne er endnu ikke afsluttet, og Vejdirektoratet er i kon- takt med Bornholms Regionskommune med henblik på at fremskaffe næ r- mere dokumentation for de faktiske udgifter for kommunevejene nr. 170 og nr. 171. Med venlig hilsen Flemming Hansen