Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
21. april 2005
400
-1
Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
12
L 84, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 12:
"Er ministeren enig i, at en konsekvens af flytningen af en stor del af amts-
vejene til kommunerne meget vel kan blive øget bureaukrati på f.eks. ve d-
ligeholdelses- og trafiksikkerhedsområdet, fordi kommunerne vil være nødt
til at indgå i fors kellige former for tværkommunale samarbejder om disse
opgaver?"
Svar:
Der er i dag tre administrative niveauer på vejområdet, der udfører stort set
parallelle opgaver.
Reformen betyder en forenkling af sektoren, idet de nuværende tre vejbe-
styrelsesniveauer reduceres til to og antallet af administrative enheder re-
duceres fra ca. 300 til ca. 100. Det må således forventes, at det samlede
omfang af grænsefladeproblemer alt andet lige vil blive reduceret med re-
formen og at reformen derfor snarere vil betyde mindre bureaukrati end
øget bureaukrati.
Når antallet af administrative enheder reduceres, og ressourcerne konce n-
treres på færre enheder, vil de enkelte forvaltninger blive styrket. Styrke l-
sen vil give vejforvaltningerne bedre muligheder for at ruste sig til at imø-
degå fremtidens udfordringer både ved at oparbejde en større faglighed og
udnytte stordriftsfordelene til en mere rationel drift.
Det skal bemærkes, at kommunerne allerede i dag administrerer ca. 60.000
km veje. Når kommunerne den 1. januar 2007 over tager ca. 80 % af amter-
nes veje, vil det betyde en forøgelse af kommunernes veje med ca. 8.000
km veje. Amternes veje udgør således en forholdsmæssig mindre del for
kommunerne i forhold det antal km veje, som kommunerne administrerer i
dag.
For at sikre en smidig overgang til færre vejbestyrelser, er der i forbindelse
med arbejdet med implementeringen af kommunalreformen under Trans-