Til lovforslag nr. L 84 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Trafikudvalget den   2. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje, lov om private fællesveje, lov om grundejerbidrag til offentlige veje, lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje samt lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom (Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår vej   - og ekspropriationslovgivningen) [af trafik- og energiministeren (Flemming Hansen)] 1. Ændringsforslag Transport- og energiministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 17. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og trafikministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. 2004-05, 1. samling alm. del     bilag 130 . Den 24. februar 2005 sendte trafik- og energiministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Bornholms Regionskommune, Brørup , Billund, Ribe, Grindsted, Holsted, Rødding og Vejle  Kommuner, Bycirklen, Fredericia, Vejle og Børkop Kommuner, Grindsted Erhvervsfremme, Holmsland og Ringkøbing Kommune r, Langebæk, Møn, Præstø og Vordingborg Kommuner, Lemvig, Thyborøn -Harboør e og Holstebro Kommuner, Ringkjøbing Amt og Vallø og Stevns Kommuner .
2 Transport-  og  energiministeren  har  over  for  udvalget  kommenteret  de  skriftlige  henvendelser  til udvalget. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for  deres holdning til lovforslaget: Brørup, Billund, Ribe, Grindsted, Holsted, Rødding og Vejen Kommuner   i fællesskab  , Fredericia, Vejle og Børkop Kommuner  i fællesskab Thyborøn -Harboøre, Lemvig og Holstebro Kommuner  i fællesskab Vallø og Stevns Kommuner  i fællesskab  . Spørgsmål Udvalget  har  stillet  47  spørgsmål  til    transport-  og  energiministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Venstres,  Socialdemokratiets,  Dansk  Folkepartis,  Det  Konservative  Folkepartis  og  Det  Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at der den 27. maj 2005 er indgået en stemmeaftale om lovforslag på trafikområdet, som udmønter kommunalrefo   rmen. Aftalen har følgende ordlyd: »Dansk  Folkeparti,  Venstre  og  Det  Konservative  Folkeparti  er  med  Socialdemokraterne  og  Det Radikale Venstre nået til enighed vedr. nedenstående stemmeaftale på trafikområd    et: Partierne stemmer for de af regeringen fremsatte lovforslag L 82 (kystbeskyttelse), L 83 (trafik- selskaber og L 84 (vej- og ekspropriationsområdet) . Med sigte på at sikre en optimal udnyttelse af de ressourcer, som anvendes på trafikområdet, og under hensyntagen til trafikpolitiske målsætninger som fremkommelighed, trafiksikkerhed og miljø, er der behov for en identifikation, analyse og afstemning af de virkemidler, som på læ n- gere sigt øver direkte og indirekte indflydelse på trafikkens omfang og kva  litet, og herunder ik- ke mindst på pendlertrafi kken. Grundlaget for et hensigtsmæssigt samspil mellem statslige, regionale og kommunale virkemi  d- ler, skal tilvejebringes gennem en gensidig information om lokalisering af befolkning og andre trafikgenererende aktiviteter, planer for udbygning af kapacitet og serviceniveau på veje og jernbaner samt generelle servicestandarder for indkøb af kollektiv tr afik. Med udgangspunkt i statslige investeringsplaner og retningslinier for indkøb af offentlig se r- vicetrafik skal Transport- og Energiministeriet med jævne mellemrum redegøre for planer for kapacitet og service med henblik på den regionale planlægning. Redegørelsen udarbejdes med inddragelse af lokale og regionale aktører, første gang i 2007. Vedrørende L 83 (tra fikselskaber), fremsættes et ændringsforslag, som sikrer, at den kommune, der yder det største årlige tilskud til trafikselskabets finansiering, får en plads i trafikselskabets bestyrelse. Vedrørende L 84 (vej - og ekspropriationsområdet) fremsættes et æn dringsforslag, som medta- ger følgende vejstrækninger som stat   sveje: Rute 16, Frederiksværk   –  Hundested (længde 12 km.) Rute 313, Nr. Aaby – Assens (længde 25,7 km.) Rute 513, Struer-Lemvig og Rute 181, Lemvig – Thyborøn (længde 42,1 km.) Rute 469, E 20 (Lunderskov) – Grindsted (længde 47,6 km.)
3 Rute 28, Fredericia – Vejle (længde 10,6 km.) « V, S, DF, KF og RV bemærker herudover, at der er blevet stillet spørgsmål om, hvorledes det si k- res, at den nuværende trafiksikkerhedsindsats i amterne vider  efør es. Transport- og energiministeren har i den forbindelse oplyst, at amternes udgifter til trafiksikker- hed generelt, dvs. udgifterne til sikkerhedsfremmende tiltag i forbindelse med vejanlæg, udbygni  n- ger og forbedringer etc., indgår i DUT -forhandlingerne på  sædvanlig vis. Kommunerne vil få del i disse midler i henhold til den fordelingsnøgle, der o pnås enighed om. Herudover vil midler, som amterne særskilt har anvendt til kampagner, information og koordin  a- tion på færdselssikkerhedsområdet , også fre mover blive øremærket til disse formål. I forbindelse med udmøntningen af disse midler, som, under fo rbehold for den endelige opdeling af amternes generelle administrationsudgifter, foreløbig er opgjort til ca. 30 mio. kr., er der ne dsat en  arbejdsgruppe  under  Justitsministeriet  med  repræsentanter  for  a  lle  væsentlige  interessenter  på området.  Disse  interessenter  vil  i  fællesskab  skulle  sikre,  at  også  den  fremtidige  indsats  for  fær d- selssikkerhed organiseres og tilrettelægges mest hensigtsmæ ssigt. Transport- og energiministeren har endvidere tilkendegivet, at der efter en passende indkøringsp e- riode  på  et  par  år  vil  blive  gennemført  en  grundig  vurdering  af  det  lokale  trafiksikkerhedsarbejde efter gennemførelsen af kommunalreformen på vejområdet. Et mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkeparti kan ikke stemme for lovforslaget, der er en del af kommunalreformen. Der henvises til SF’s generelle bemærkninger t   il kommunalreformen, som er afgivet i betænkning over L  65,  forslag  til  lov  om  regioner  og  om  nedlæggelse  af  amtskommunerne,  Hovedstadens  Udvi  k- lingsråd og Hove dstadens Sygehusfællesskab. Mangelen på et regionalt initiativ er sammen med  en begrænset økonomi    de helt store problemer i dette  lovforslag.  Der  kan  på  baggrund  af  det  regionale  fravær  forventes  et  større  kommunalt  b u- reaukrati  i  form  af  en  lang  række  tværkommunale  samarbejder  omkring  gennemgående  veje  med kommunal status. Dette problem vil være mest   udtalt i hovedstadsområdet. Ændringsforslagene til lovforslaget, der er blevet til gennem stemmeaftalen me   llem V, S, DF, KF og RV, udgør en forbedring, men langt fra stor nok til, at SF kan støtte lovforslaget. Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet stemmer for de  under nr. 1 og 2 stillede ændringsfors  lag. Mindretallet stemmer imod det under nr. 3 stillede ændringsforslag. Der er nu indgået aftale mellem kommunalreformens arkitekter      regeringen og Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre og Socialdemokraterne om at støtte de frem satte lovforslag på trafiko m- rådet  i stort set uændre  t form. Det  har  vakt  dyb  undren  hos  Enhedslisten,  at  Det  Radikale  Venstre  og  Socialdemokratiet  vil medvirke i den yderst uheldige og skadelige opløsning af amternes/regionernes kompetence på   vej- området som beskrevet i dett e lovforslag. Enhedslisten kan ikke stemme for lovforslaget. Denne lov er endnu et eksempel på, hvad der sker, når man fjerner et demokr atisk folkevalgt niveau, amterne, og ikke har noget at sætte i stedet for.   I dette tilfælde   er der nogle amtsveje, som skal fordeles mellem landets kommuner og staten. Det synes Enhedslisten er meget kedeligt. For det første mener Enhedslisten ikke, at de r skal over- føres flere veje til staten. Det vil nemlig f.eks. give Vejdirektoratet mere råderum, hvilket kan føre
4 til flere, større og bredere veje. Enhedslisten mener endvidere, at når man flytter vejene fra a  mterne til staten, vil vejene ikke i så høj gr  ad     sådan som  det ses i amterne     skulle konkurrere med andre lokale  opgaver.  Dermed  vil  der  helt  uundgåeligt  blive  et  større  pres  for  at  få  flere  veje  med     mere bilisme og mere forurening. Enhedslisten er af den overbevisning, at  Folketinget med dette lovforslag vil komme under pres for at bruge flere penge på veje, når der bliver overført flere veje til staten. Og flere statslige veje betyder  mere  økonomisk  uansvarlighed,  det  vil  styrke  en  motorvejsmafia  i  Folketinget,  og  det  vil betyde,  at  vi  nok  vil  se  endnu  flere  popularitetshungrende  lokalpolitikere,  som  gerne  vil  have  op- graderet lige præcis deres vej   i den valgkreds, de kommer fra. I forlængelse af dette skal det næ v- nes, at Enhedslisten også stemmer imod ændringsforslag nr. 3    af transport- og energiministeren,idet overførsel af disse veje til statsveje ikke er nødvendig, da der på nuværende tidspunkt ikke foreli g- ger  udgifter  til  disse  veje,  der  kan  begrunde  denne  opgradering.  Samtidig vil  status  som  statsveje kunne skabe et unødvendigt pres for, at diss e veje i fremtiden vil blive udbygget. Derudover har man ikke tænkt på        det virker i hvert fald ikke sådan      hvad der vil ske med de veje, som bliver overført til kommunerne. Sådan som   EL ser det, kan der meget hurtigt ske det, at vejene, som kommunerne overtager, kommer til at lide under det og kommer til at falde i kvalitet. Der er ganske enkelt ikke økonomi ske ressourcer i mange af landets kommuner til at kunne vareta- ge denne opgave på tilfredsstillende vis      specielt ikke set i lyset af de stramme økonomiske tø  jler, som landets kommuner holdes i på grund af regeringens sk attestop. Hvad angår , hvilke veje der skal være statsveje, og hvilke veje der skal være kommuneveje, m e- ner  Enhedslisten,  at  det  virker  temmelig  uigennemtænkt  .  For  eksempel  skal  Roskildevej  ikke  op- graderes, selv om denne vej er en af de helt store indfaldsveje til København. Trafiksikkerheden kommer også til at lide med L 84. Det skyldes to ting. For det første ved man ikke, hvordan de forskellige kommuner vil behandle d isse . Lidt karikeret kan man forestille sig, at den første del af Roskildevej bliver st illevej, og at den næste del af vejen blev til »four wheel drive«. For det andet kan der blive et problem for trafiksikkerheden i forbindelse med trafiksikkerheds- kampagner, fordi ekspertisen skal overføres til kommunerne. Enhedslisten er af den overbevisni ng, at det kun vil være de allerstørste kommuner, som vil være i stand til at løfte den opgave, og dette ser Enhedslisten som et meget stort problem. Samlet set synes Enhedslisten, at denne lov både skaber dårligere og flere veje, og at der ligesom på en  række andre lovområder i forbindelse med kommunalreformer er tale om en uigennemtænkt reform, d er hastes igennem. Lovforslaget er desuden en del af kommunalreformen, som Enhedslisten er uenig i. Enhedslisten henviser i denne sammenhæng til det generelle be  tænkningsbidrag om kommunalreformen afgivet til L 65, forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udvi  k- lingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tid spunktet  for  betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
5 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 6 1) Stk. 2 affattes således: »Stk. 2. § 1, nr. 33 og 34, § 4, nr. 6, § 5, nr. 6, og § 6, stk. 6, træder i kraft den 1. juli 2005.  « [Ændret ik   rafttræden af  § 1, nr. 34,    og  fastsættelse af ikrafttrædelsestidspunkt for ny bemyndige l- sesbestemmelse vedrørende vintertjenesten på landeveje i vinteren 2006/2007] 2) Som stk. 6 indsættes  : »Stk. 6. Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere reg ler om vintertjenesten på nuv æ- rende landeveje i vinteren 2006/2007.« [Bemyndigelse til at fastsætte regler vedrørende vintertjenesten på landeveje i vinteren 2006/2007] Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af EL): Til bilaget 3) Bilaget affattes således:
6 Bilag 1 Landeveje der klassificeres som hovedlandeveje pr. 1. januar 2007 Frederiksborg amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 104 Favrhold –   Karlebo Overdrev 7,1 0:0000 6:1014 106 Hillerød  – Frederiksværk 18,2 3:1022 22:0898 107 Frederiksværk   – Hundested 10,6 1:0030 11:0721 108 Karlebo Overdrev – Stenholts Vang 3,2 33:0249 36:0452 109 Nyrup – Helsingør 1,6 38:0155 39:0796 136 Roskilde – Slangerup 10,9 14:0120 24:0987 140 Hillerød  – Nyrup 14,0 3:0343 17:0402 141 Hillerød  – Frederikssund 17,5 4:0865 22:0637 142 Frederikssund – Elverdam 14,2 1:0714 16:0476 521 Frederikssund – Kregme 11,8 1:0210 12:0958 527 Isterød  – Æbelholt Kloster (Isterødvejen) 7,2 36:0452 43:0662 I alt 116,5 Roskilde amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 102 Roskilde – Ringsted 14,2 33:0507 47:0702 136 Roskilde – Slangerup 10,4 3:0782 14:0120 138 Roskilde – Solrød     – Køge Bugt    – mo   tor- vejen 14,5 2:0146 16:0654 139 Veddelev - Holbækmotorvejen 4,5 0:0000 4:0546 142 Frederikssund - Elverdam 13,9 16:0476 30:0440 I alt 57,6 Vestsjællands amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 101 Østre Ringvej og Bragesvej, Ringsted 4,6 58:0188 62:0676 102 Roskilde – Ringsted 10,5 47:0702 58:0188 125 Slagelse – Kalundborg 33,7 0:0982 36:0106 126 Næstved   – Slagelse 23,2 12:0314 36:0034 145 Holbæk   – Sorø 28,3 3:0334 32:0327 151 Ringsted – Næstved 5,1 2:0105 7:0248 I alt 105,4 Storstrøms amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 501 Nykøbing  F. – Storstrømsbroen 10,9 0:0000 11:0028 506 Nykøbing F.  – Gedser 22,9 0:0000 22:0895 614 Næstved 13,7 3:0800 17:0545 617 Næstved 14,8 0:0131 16:0827
7 619 Vordingborg – Kalvehave 10,8 4:0880 16:0277 624 Næstved 8,8 3:0545 12:0314 625 Ringsted – Næstved 14,6 7:0248 21:0900 628 Rettestrup –  Øverup (Næstved O  mfartsvej vest) 5,7 2:0458 8:0070 630 Stege – Kalvehave 10,2 0:0382 10:0785 I alt 112,5 Fyns amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 501 Odense –   Middelfart 0,1 34:0426 34:0485 521 Odense – Faaborg 30,6 5:0735 37:0268 601 Assens – Faaborg 1,0 0.0326 1:0297 609 Assens – Udby 20,9 0:0535 22:0261 619 Nørre Åby    – Udby 4,8 0:0017 4:0804 629 Nørre Åby    – Baaring 0,5 0:0017 0:0476 704 Nyborg – Bøjden 54,2 1:0933 56:0247 714 Svendborg – Faaborg 25,4 2:0364 27:0937 I alt 137,5 Sønderjyllands amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 316 Kruså  – Sønderborg     – Fynshav 17,7 27:0230 44:0831 317 Kruså  – Tønder 23,4 15:0205 38:0529 318 Torp – Tinglev 11,4 9:0700 21:0073 319 Sønderborg  – Bovrup Røllum 28,6 2:0942 31:0723 321 Kolding – Gabøl 18,4 20:0139 38:0960 322 Abild – Gabøl 35,8 0:0000 35:0658 323 Haderslev – Gabøl 17,2 5:0932 23:0090 325 Ribe – Gabøl 16,3 11:0551 27:0856 331 Ribe – Tønder Sæd grænse 41,2 9:0850 51:0041 I alt 210,1 Ribe Amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 325 Ribe – Gabøl 11,3 0:0237 11:0551 327 Esbjerg –  Kærgård 13,6 4:0325 17:0916 331 Ribe – Tønder     – Sæd grænse 8,8 1:0044 9:0850 332 Varde – Ribe 38,2 2:0681 41:0691 333 Skjern – Varde 20,0 44:0076 64:0102 337 Korskro – Grindsted    – Give 45,1 11:0622 56:0717 339 Tarm – Grindsted 14,8 21:0113 35:0882 362 Kalvslund –  Grindsted 6,4 47:0234 53:0555 363 Vejle – Grindsted 11,7 27:0330 39:0036 370 Herning – Ølgod Varde 28,0 37,0750 65,0645 520 Lunderskov – Hejnsvig 30,4 4:0098 34:0506
8 I alt 228,6 Vejle amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 321 Kolding – Gabøl 15,4 4:0789 20:0139 337 Korskro – Grindsted    – Give 13,9 56:0717 70:0638 341 Fredericiavej 3,3 0:0505 3:0778 348 Vejle – Viborg 23,7 17:0681 41:0938 363 Vejle – Grindsted 28,1 0:0946 29:0053 501 Vejle – Brovad 1,8 3:0778 5:0575 528 Vinding – Gårslev 14,1 5:0904 20:0012 I alt 100,3 Ringkøbing amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 333 Skjern – Varde 18,3 26:0208 44:0076 339 Tarm – Grindsted 21,7 0:0018 21:0113 348 Vejle – Viborg 13,6 49:0362 62:0940 349 Røgind  – Skjern 20,4 7:0066 27:0477 370 Herning – Ølgod Varde 37,7 0:0022 37:0750 417 Viborg – Holstebro 23,5 26:0415 49:0897 418 Ringkøbing  – Holstebro 41,0 0:0312 41:0306 420 Holstebro – Skjern 44,8 1:0211 46:0465 423 Ringvejen i Holstebro 6,5 41:0306 47:0846 425 Holstebro – Oddesund 23,5 2:0105 25:0592 426 Thisted Oddesund 15,6 38:0392 53:0963 429 Sunds V Hagebro 23,7 8:0288 31:0964 430 Hagebro – Skive 10,8 0:0000 10:0799 439 Viborg – Herning 15,7 29:0093 44:0679 475 Struer – Lemvig 18,8 0:0000 18:0820 476 Lemvig – Thyborøn 23,3 0:0085 23:0366 I alt 359,0 Århus amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 72 Skødstrup  – Lygten (Molsmotorvejen) 4,6 13:0288 17:0928 348 Vejle – Viborg 7,4 41:0938 49:0362 348 Vejle – Viborg 1,1 62:0940 64:0037 401 Århus   – Grenaa 51,4 3:0835 58:0703 405 Ringvejen Vejlby – Viby 1,5 0:0000 1:0503 413 Tåstrup  – Ebeltoft færgehavn 18,0 33:0947 52:0031 414 Drastrup – Følle 20,7 9:0926 30:0654 415 Randers – Grenaa 56,8 1:0710 58:0002 416 Randers – Viborg 14,7 1:0535 16:0205 459 Randers – Kongensbr   o 1,1 2:0559 3:0677 462 Randers – Hadsund 25,7 2:0631 29:0723
9 532 Ringvejen i Randers 3,6 0:0000 3:0558 I alt 206,8 Viborg amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 348 Vejle – Viborg 24,9 64:0037 88:0908 411 Viborg – Sønderup 31,0 2:0785 33:0974 416 Randers – Viborg 25,0 16:0205 41:0155 417 Viborg – Holstebro 23,9 2:0553 26:0415 426 Thisted Oddesund 27,6 10:0562 38:0392 427 Thisted Fjerritslev 29,2 0:0000 29:0871 430 Hagebro – Skive 6,7 10:0799 17:0475 439 Viborg – Herning 22,9 6:0073 29:0093 481 Østerild   – Ræhr 13,2 0:0000 12:0944 I alt 204,3 Nordjyllands amt Vejnr. Navn Længde Fra km Til km 411 Viborg – Sønderup 15,6 33:0974 49:0618 427 Thisted Fjerritslev 11,6 29:0871 41:0549 428 Aabybro – Fjerr   itslev 30,6 18:0177 48:0909 438 Frederikshavn – Skagen 44,7 0:0000 43:0949 449 Ringvejen ved Bouet 0,1 1:0333 1:0454 450 Nørresundby  – Aabybro 16,9 0:0054 16:0574 451 Hjørring  – Aabybro 42,8 2:0230 45:0470 452 Hjørring  – Frederikshavn 30,7 3:0502 34:0168 462 Randers – Hadsund 2,8 29:0723 32:0455 467 Hobro – Aggersund 48,3 5:0342 53:0448 468 Aggersund – Fjerritslev 9,1 0:0000 8:0931 505 Aalborg – Hadsund 36,2 5:0712 42:0645 704 Aalborg – Egense 2,9 0:0030 2:0728 I alt 292,4 Vejnr. Navn Længde Fra km Til km Hele landet 2.130,9 [Ændret oversigt over landeveje, der klassificeres som hovedlandeveje pr. 1. januar 2007] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget vedrører ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslagets § 1, nr. 34, og § 6, stk. 6. Det ændrede ikrafttrædelsestidspunkt vedrørende § 1, nr. 34, er en kons ekvens af sammenhængen mellem lovforslagets § 1, nr. 33, (ophævelse af § 67 i lov om offentlige veje) og § 1, nr. 34 (ændret
10 affattelse  af  §  67a  i  lov  om  offentlige  veje,  hvorved  henvisningen  til  §  67  udgår).  Af  lovtekniske hensyn bør de to bestemmelser træde i kraft samt   idig. Med ændringsforslaget foreslås en ny bestemmelse i § 6, stk. 6 (ændringsforslagets nr. 2), der g i- ver transport- og energiministeren bemyndigelse til at fastsætte regler vedrørende vintertjenesten på landeveje i vinteren 2006/2007. Bestemmelsen foreslås at træde i kraft den 1. juli 2005. Til nr. 2 Ifølge  vejlovgivningen  er  det  den  enkelte  vejbestyrelse  (stat,  amt  eller  kommune),  der  forestår vintertjenesten på sine offentlige veje , medmindre andet er bestemt eller aftalt. Vintertjenesten på statens og amternes veje (landeveje) varetages i dag af amterne i henhold til a f- tale mellem Vejdirektoratet og det enkelte amt. Efter aftalen forestår amterne den  operative del ved- rørende overvågning, varsling   og udkald til saltning eller snerydning. Statsveje og amtsveje opfattes således i vintertjenestesammenhæng som ét vejnet. Den konkrete opgave med at salte og rydde sne på vejene er udliciteret til private vog nmænd. For at entreprenørerne ikke hver især skal li gge inde med salt til spredning, er der i amterne opbygget en organisation, således at materiel - og saltleve- rancer stilles til rådighed for den enkelte entreprenør af amterne. Vintertjenesten udføres i p erioden fra den 1. oktober til den 30. april. Vinterudvalget, der er sammensat af repræsentanter f  or staten, amterne og kommunerne, har fra- rådet, at der sker et skift i vintertjenesten på amternes veje pr. 1. januar 2007, hvor disse veje som følge af ko mmunalreformen fordeles mellem staten og kommunerne. Udvalget har på den baggrund anbefalet, at der af hensyn til fremkommelighed og trafiksikkerhed  gennemføres en ordning, hvor procedurer,  standarder,  materielanvendelse  m.v.  ikke  skal  ændres  midt  i  vintersæs onen,  men  fort- sæt  ter hen over årsskiftet 2006/2007. Den  af  Vinterudvalget  anbefalede  model  forudsætter,  at  Vejdirektoratet  overtager  styringen  af vintertjenesten på det nuværende amts   - og statsvejnet i perioden den 1. januar 2007 –   den 1. april 2007,  det  vil  sige,  at  Vejdirektoratet  viderefører  amternes  påbegyndte  vintertjeneste  for  vinteren 2006/2007 uanset den ændrede vejfordeling   og fo rdelingen af aktiver og passiver pr. 1. januar 2007. Vejdirektoratet vil i den kommende tid i samarbejde med amter og kommuner søge at afklare fo r- holdene omkring den praktiske tilrettelæggelse af vintertjenesten på de nuværende stats - og amtsve- je  i  overgangsvinteren  2006/2007  med  henblik  på  at  opnå  en  hensigtsmæssig  løsning.  Det  er  fo r- ventningen, at dette i vidt omfang kan ske ved aftaler mellem de berø rte myndigheder. For  at  sikre,  at  vintertjenesten  på  det  nuværende  amts   -  og  statsvejnet  kan  videreføres  uændret  i overgangsvinteren 2006/2007, foreslås en bemyndigelse til transport - og energiministeren til at fast- sætte  regle  r  om  vintertjenesten  på  det  nuværende  amtsvejnet.  Bemyndigelsen  tæ nkes  anvendt  til  i mangel af aftale mellem de berørte myndigheder at fastsætte regler om den praktiske gennemførelse af vintertjenesten, herunder bestemmelser om den faktiske fordeling af udgifterne til vintertjenesten mellem vejbestyrelserne, og til at fastsætte regler med henblik på at sikre, at amternes mandskab og vinterfaciliteter  (bygninger,  salthaller,  værksteder,  spredere,  plove  m  .v.)  kan  være  til  rådighed  for fortsættelsen af vinte  rtjenesten på det nuværende amts   - og statsvejnet frem til udgangen af vinteren 2006/2007, uanset hvilken myndighed der overtager det relevante mandskab og materiel pr. 1. janu- ar 2007. Bestemmelsen kan alene anvendes i forbindelse med vintertjenesten for vinteren 2006/2007. Ændringsforslaget medfører ikke merudgifter, men kan påvirke fordelingen af udgifter.
11 Til nr. 3 Bilaget,    der    indeholder    en    oversigt    over    landeveje    (amtsveje),    der    klassificeres    som hovedlandeveje  (statsveje)  pr.  1.  januar  2007,  foreslås  æn   dret,  så ledes  at  en  række  yderligere landeveje overgår til staten. Ændringerne er en følge af de politiske drøftelser om lovforslaget. De yderligere landeveje, der foreslås overført til staten, er vejene Frederiksværk -Hundested  (rute 16), Nr. Åby  -Assens (rute 313), Struer-Lemvig (rute 513) og Lemvig-Thyborøn (rute 181), Lunderskov (E20)-Grindsted (rute 469) samt Fredericia-Vejle (rute 28). Herudover  er  der  i  bilaget  foretaget  nogle  mindre  korrektioner  i  vejlængder  for  visse  veje  bl.a. som følge af den løbe  nde opdatering af VIS databasen (Vejsektorens informationssystem), der in- deholder en samlet fortegnelse over de offentlige veje. Indarbejdelsen af ovenstående ændringer indebærer, at længden af det statslige vejnet pr. 1. januar 2007, forøges med i alt 2. 131 km amtsveje, svarende til ca. 22 pct. af amtsvejene. Amternes netto- driftsudgifter  er,  som  det  fremgår  af  b emærkningerne  til  lovforslaget,  opgjort  til  1.329  mio.  kr. (2005-priser).  Med  den  fordelingsnøgle  som  Transport -  og  Energiministeriet  lægger  til  g  rund  for fordelingen af amternes nettodriftsudgifter, indebærer den ændrede vejfordeling, at de anførte ne t- todriftsudgifter skal fordeles med 906,1 mio. kr. til primærkommunerne og 422,9 mio. kr. til staten svarende til henholdsvis ca. 68,2 pct. til kommunerne og ca. 31,8 pct. til staten. De anførte beløb vil indgå  i  de  igangv æ  rende  forhandlinger  med  kommunerne  om  den  samlede  fordeling  af  amternes udgifter, som endnu ikke er afsluttet. I  forbindelse  med  at  vejbestyrelsesansvaret  for  kommunevej  nr.  170,  Røn ne-Åkirkeby  og  ko  m- munevej nr. 171, Åkirkeby  -Nexø overdrages fra Bornholms Regionskommune til staten, jf. lovfor s- lagets § 6, stk. 4, skal der i henhold til DUT-reglerne overføres et kompensationsbeløb fra region  s- kommunen til staten. Kompensationsbeløbet, de r i bemærkningerne til lovforslaget er a  ngivet til 4,1 mio. kr., er på grundlag af en udredning af de faktiske udgifter til de pågældende veje foretaget af Vejdirektoratet  i  samarbejde  med  Bornholms  Regionskommune  opgjort  til  3,8  mio.  kr.  (2005- priser). Kim Andersen (V)   Gitte Lillelund Bech (V)   Jacob Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) fmd.  Karsten Nonbo (V)   Walter Christophersen (DF) Jørn  Dohrmann (DF)   Henriette Kjær   (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Jens Christian Lund (S) Jytte Wittrock (S)   Klaus Hækkerup   (S)   Magnus Heunicke (S)   Poul Andersen (S) Martin Lidegaard (RV)    Poul Henrik Hedeboe (SF)   Rune Lund (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut  og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
12 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 84 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra trafik  - og energiministeren 2 Dokumenter vedr. lovforslaget omdelt i 2004-05, 1. samling 3 Bilag tilbagetaget 4 Henvendelse af 8/3-05 fra Bycirklen 5 Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 6 Henvendelse af 10/3-05 fra Brørup Kommune  m.fl. 7 Henvendelse af 17/3-05 fra Lemvig Kommune m.fl. 8 Henvendelse af 22/3-05 fra Bornholms Regionskommune 9 Henvendelse af 4/4-05 fra Langebæk Komm  une m.fl. 10 Henvendelse af 6/4-05 fra Brørup Kommune  m.fl. 11 Henvendelse af 6/4-05 fra Fredericia Kommune m.fl. 12 Notat udleveret i forbindelse med deputation fra Thyborøn -Harboør e, Lemvig og Holstebro Kommuner 13 Henvendelse af 27/4-05 fra Vallø og Stevns Kommuner 14 Henvendelse af 2/5-05 fra Grindsted ErhvervsFremme 15 Materiale modtaget i forbindelse med deputation fra Fredericia, Vejle og Børkop Kommuner den 3. maj 2005 16 Henvendelse af 4/5-05 fra Holmsland og Ringkøbing Kommuner 17 1. udkast til betænkning 18 Henvendelse af 23/5-05 fra Ringkjøbing Amt 19 Pressemeddelelse af 27/5-05 fra Transport- og Energiministeriet: »Aftale om kommunalreformen på trafikområdet  « 20 Ændringsforslag, fra transport   - og energiministeren 21 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 84 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/3-05 fra Bycirklen, til trans- port- og energiministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 10/3-05 fra Brørup Komm une m.fl., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kort over de kommende nye statsveje, til transport- og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om årsdøgnstrafik på amtsvejene, til transport   - og energimini-
13 steren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Lemvig Kommu- ne m.fl., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om begrundelser for, at Roskildevej overføres til kommunerne, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om rådføring med politiet om trafiksikkerheden, til tran  sport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm., om ikke forhold omkring snerydning, vejvedligeholdelse o g. lign. bør ske på et ensartet højt niveau på hele vejstrækningen på de nuværende store og trafiktunge amtsveje, til transport  - og energimini- steren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvem der skal overtage amternes opgaver med hensyn til trafiksikkerhed, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om amtsveje, der overføres til staten, til transport - og energimi- nisteren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om konsekvenserne for amternes personale på vejområdet, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm., om en konsekvens af flytningen af en stor del af amtsvejene til kommunerne vil være øget bureaukrati på f.eks. vedligeholde lses- og trafiksikkerhedsområdet, til transport - og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 13 Spm. om kommunernes overtagelse af amternes driftsmidler på ve j- området, til transport - og energiministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om kommentar til henvendelse af 22/3-05 fra Bornholms Regi- onskommune, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om evaluering af lovforslaget, til transport- og energiministe- ren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om fordelingen af midler til driftsopgaver, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om kommunalreformens færdselssikkerhedsmæssige kons e- kvenser for Roskildevej, til transport- og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 18 Spm. om, hvordan samordning af tilsyn med og vedligeholdelse af Roskildevej skal sikres, til transport- og energiministeren, og ministe- rens svar herpå 19 Spm. om, hvordan de økonomiske tilskud for ansvaret for Roskild e- vej er beregnet, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/1-05 fra Høje  Taastrup Kommune vedrørende  bemærkninger til regeringens lovforslag om strukturændringer på trafikområdet, til transport - og energiministeren, og ministerens svar herpå
14 21 Spm. om kommentar til henvendelse af 10/12-04 fra Langebæk   Kom- muner m.fl. vedrørende fordeling af veje i forbindelse med kommunalreformen, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om, hvornår  de forventede overvejelser vedrørende  vejprojekter forventes tilendebragt, til transport- og energiministeren, og ministe- rens svar herpå 23 Spm., om alle de hovedlandeveje, der flyttes til staten, får en sådan kvalitet, at erhvervslivet vil opfatte dem som en ordentlig korridor, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om forbedringer af vejen fra Vejle over Viborg til Sønderup, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om vejstykket nord om Rødkærsbro er af den standard, som forventes af de fremtidige hovedlandeveje, til transport- og energimi- nisteren, og ministerens svar herpå 26 Spm., om de langsigtede investeringsplaner, som amterne har lagt for de amtsveje, der overføres til staten, vil blive fastholdt og genne m- ført, til transport - og energiministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om, hvorfor det sidste stykke af rute 16 mellem Frederiksværk og Hundested ikke bliver statsvej, når den øvrige del af rute 16 bliver det, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om, hvorfor vejen mellem Nr. Aaby og Assens ikke bliver en hovedlandevej i fremtiden, til transport- og energiministeren, og mi- nisterens svar herpå 29 Spm. om, hvordan amternes medarbejdere på vejområdet vil blive håndteret som følge af lovforslagets vedtagelse, til transpor  t- og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om planerne for vintervedligeholdelsens gennemførelse efter lovforslagets vedtagelse, til transport- og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 31 Spm. om de økonomiske konsekvenser af denne l ovs vedtagelse, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om, hvorfor statsvejene ved Næstved ikke er forbundet med en statslig omfartsvej, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om opkvalificering af vej nr. 621 og 927 til statsveje, til trans- port- og energiministeren, og ministerens svar herpå 34 Spm. om opkvalificering af adgangsvejen til Aalborg Lufthavn til statsvej, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 35 Spm., om vej nr. 470 og 714 bør opkvalificeres til statsvej e, til trans- port- og energiministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm., om vej nr. 530 bør opkvalificeres til statsvej, til transport - og energiministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm., om vej nr. 706 bør opkvalificeres til statsvej, til transport - og
15 energiministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm., om vej nr. 504 bør op kvalificeres til statsvej, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 39 Spm., om vej nr. 703 og 710 bør opkvalificeres til statsveje, til tran s- port- og energiministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-05 fra Brørup Kommune m.fl., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 41 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-05 fra Fredericia Kom- mune m.fl., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 42 Spm. om kommentar til notat udleveret af deputation fra Thyborøn - Harboøre, Lemvig og Holstebro Kommuner den 12/4 -05, til trans- port- og energiministeren, og ministerens svar herpå 43 Spm. om kommentar til henvendelse af 27/4-05 fra Vallø og Stevns Kommuner, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 44 Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-05 fra Grindsted Er- hvervsFremme, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 45 Spm. om uddybning af besvarelsen af spm. 4, for så vidt angår   vej- stykket fra Lillerød til Helsinge, der nævnes i besvarelsen af spm. 4, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 46 Spm. om kommentar til henvendelse af 4/5-05 fra Holmsland og Ringkøbing Kommuner, til transport - og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 47 Spm. om kommentar til henvendelse af 23/5-05 fra Ringkjøbing Amt, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå