Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 1. juni 2005 400 -1 Hermed fremsendes ændringsforslag, som jeg ønsker at fremsætte i forbi n- delse med 2. behandlingen af L 84 – offentlige veje, lov om private fællesveje, lov om grundejerbidrag til o  f- fentlige veje, lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje samt lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom (U  d- møntning af kommunalreformen for så vidt angå   r vej- og ekspropriations- lovgivningen). “Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 6 1) Stk. 2 affattes således: ”§ 1, nr. 33 og 34, § 4, nr. 6, § 5, nr. 6, og § 6, stk. 6, træder i kraft den 1. juli 2005.” [Ændret ikrafttræden af § 1, nr. 34, samt fastsættelse af ikrafttrædelsestid  s- punkt for ny bemyndigelsesbestemmelse vedrørende vintertjenesten på landeveje i vinteren 2006/2007] 2) Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke: ” Stk. 6. Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere regler om vintertjenesten på  nuværende landeveje i vinteren 2006/2007.” [Bemyndigelse til at fastsætte regler vedrørende vintertjenesten på landev e- je i vinteren 2006/2007] Til bilaget 3) Bilaget affattes således: ”(vedlagte nye bilag indsættes)” [Ændret oversigt over landeveje, der k   lassificeres som hovedlandeveje pr. 1. januar 2007]
Side 2 af 4 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget vedrører ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslagets § 1, nr. 34, og § 6, stk. 6. Det ændrede ikrafttrædelsestidspunkt vedrørende § 1, nr. 34, er en konse- kvens af sammenhængen mellem lovforslagets § 1, nr. 33, (ophævelse af § 67 i lov om offentlige veje) og § 1, nr. 34 (ændret a  ffattelse af § 67a i lov om offentlige veje, hvorved henvisningen til § 67 udgår). Af lovtekniske hensyn bør de to bestemmels er træde i kraft samt  idig. Med ændringsforslaget foreslås en ny bestemmelse i § 6, stk. 6 (ændring s- forslagets nr. 2), der giver transport- og energiministeren bemyndigelse til at fastsætte regler vedrørende vintertjenesten på landeveje i vi nteren 2006/2007. Bestemmelsen foreslås at træde i kraft den 1. juli 2005. Til nr. 2 Ifølge vejlovgivningen er det den enkelte vejbestyrelse (stat, amt eller kommune), der forestår vintertjenesten på sine offentlige veje med mindre andet er bestemt eller aftalt. Vintertjenesten på statens og amternes veje (landeveje) varetages i dag af amterne i henhold til aftale mellem Vejdirektoratet og det enkelte amt. Ef- ter aftalen forestår amterne den operative del vedrørende overvågning, varsling samt udkald til saltning eller snerydning. Statsveje og amtsveje opfattes således i vintertjenestesammenhæng som ét vejnet. Den konkrete opgave med at salte og rydde sne på vejene er udliciteret til private vog n- mænd. For at entr  eprenørerne ikke hver især skal ligge inde med salt til spredning, er der i amterne opbygget en organisation således at materiel - og saltleverancer stilles til rådighed for den enkelte entreprenør af amterne. Vintertjenesten udføres i perioden fra 1. oktober til 30. april. Vinterudvalget, der er sammensat af repræse  ntanter fra staten, amterne og kommunerne, har frarådet, at der sker et skift i vintertjenesten på amternes veje pr. 1. januar 2007, hvor disse veje som følge af kommunalreformen fordeles mellem staten og kommunerne. Udvalget har på den baggrund a n- befalet, at der af hensyn til fremkommelighed og trafiksikkerhed gennem- føres en ordning, hvor procedurer, standarder, materielanvendelse mv. ikke
Side 3 af 4 skal ændres midt i vintersæsonen, men fortsætter henover årsskiftet 2006/2007. Den af Vinterudvalget anbefalede model forudsætter, at Vejdirektoratet overtager styringen af vintertjenesten på det nuværende amts   - og statsvej- net i perioden 1. januar 2007 – 1. april 2007, dvs. viderefører amternes p    å- begyndte vintertjeneste for vinteren 2006/2007 uanset den ændrede vejfo  r- deling, samt fordelingen af aktiver og passiver pr. 1. januar 2007. Vejdirektoratet vil i den kommende tid i samarbejde med amter og kom- muner søge at afklare fo rholdene omkring den praktiske tilrettelæggelse af vintertjenesten på de nuværende stats   - og amtsveje i overgangsvinteren 2006/2007 med henblik på at opnå en hensigtsmæssig løsning. Det er fo r- ventningen, at dette i vidt omfang kan ske ved aftaler mellem de berø rte myndigheder. For at sikre, at vintertjenesten på det nuværende amts   - og statsvejnet kan videreføres uændret i overgangsvinteren 2006/2007, foreslås en bemynd i- gelse til transport- og energiministeren til at fastsætte regler om vintertj  e- nesten på det nuværende amtsvejnet. Bemyndigelsen tæ nkes anvendt til i mangel af aftale mellem de berørte mynd igheder at fastsætte regler om den praktiske gennemførelse af vintertjenesten, herunder bestemmelser om den faktiske fordeling af udgifterne til vintertjenesten mellem vejbestyrelserne, og til at fastsætte regler med henblik på at sikre, at amternes mandsk   ab og vinterfaciliteter (bygninger, salthaller, værksteder, spr  edere, plove mv.) kan være til rådighed for fortsættelsen af vintertjen esten på det nuværende amts- og statsvejnet frem til udgangen af vinteren 2006/2007, uanset hvil- ken myndighed, der overtager det relevante mandskab og materiel pr. 1. januar 2007. Bestemmelsen kan alene anvendes i forhold til vintertjenesten for vinteren 2006/2007. Ændringsforslaget medfører ikke merudgifter, men kan påvirke fordelingen af udgifter. Til nr. 3 Bilaget, der indeholder en oversigt over landeveje (amtsveje), der klassifi- ceres som hovedlandeveje (statsveje) pr. 1. januar 2007, foreslås ændret, så ledes at en række yderligere landeveje overgår til staten. Ændringerne er en følge af de politiske drøftelser om lovf  orslaget. De yderligere landeveje, der foreslås overført til staten, er vejene Frederiksværk -Hundested (rute 16), Nr. Åby  -Assens (rute 313), Struer-Lemvig (rute 513) og Lemvig-
Side 4 af 4 Thyborøn (rute 181), Lunderskov (E20) -Grindsted (rute 469) samt Frederi- cia-Vejle (rute 28). Herudover er der i bilaget foretaget nogle mindre korrektioner i vejlængder for visse veje bl.a. som følge af den løbende opdatering af VIS databasen (Vejsektorens informationssystem), der indeholder en samlet fortegnelse over de offentlige veje. Indarbejdelsen af ovenstående ændringer indebærer, at længden af det statslige vejnet pr. 1. januar 2007, forøges med i alt 2.131 km amtsveje, svarende til ca. 22 pct. af amtsvejene. Amternes nettodriftsudgifter er, som det fremgår af bemærkningerne t   il lovforslaget, opgjort til 1.329 mio. kr. (2005- priser). Med den fordelingsnøgle som Transport - og Energiministe- riet lægger til grund for fordelingen af amternes nettodriftsudgifter, ind  e- bærer den ændrede vejfordeling, at de anførte nettodriftsudgifter skal fordeles med 906,1 mio. kr. til primærkommunerne og 422,9 mio. kr. til staten svarende til henholdsvis ca. 68,2 pct. til kommunerne og ca. 31,8 pct. til staten. De anførte beløb vil indgå i de igan   gværende forhandlinger med kommunerne om den samlede fordeling af amternes udgifter, som endnu ikke er afsluttet. I forbindelse med at vejbestyrelsesansvaret for kommunevej nr. 170, Rø n- ne-Åkirkeby og kommunevej nr. 171, Åkirkeby    -Nexø overdrages fra Bornholms Regionskommune til staten, jf. lovforslagets § 6, stk. 4, skal der i henhold til DUT-reglerne overføres et kompensationsbeløb fra region  s- kommunen til staten. Kompensationsbeløbet, der i bemærkningerne til lo   v- forslaget er angivet til 4,1 mio. kr., er på grundlag af en udredning af de faktiske udgifter til de pågældende veje foretaget af Vejdirektoratet i sa   m- arbejde med Bornholms Regionskommune opgjort til 3,8 mio. kr. (2005- priser).” Med venlig hilsen Flemming Hansen