Det her lovforslag er endnu et eksempel på, hvad der kan ske, og hvad der sker, når man fjerner et demokratisk folkevalgt niveau, amterne, og så ikke har noget at sætte i stedet for.
Jeg vil sige, at også i den her sag undrer det os, at De Radikale og Socialdemokraterne har valgt at gå med på forliget, for vi mener ikke i Enhedslisten, at der skal overføres veje til staten. Det vil f.eks. give Vejdirektoratet endnu mere råderum, hvilket kan føre til flere, større og bredere veje. Det har vi set mange eksempler på tidligere. Sagen er, at når man flytter vejområdet fra amterne til f.eks. staten, vil det jo være sådan, at vejene ikke i så høj grad skal kunne konkurrere med andre områder. Det gælder f.eks. sundhed. Det vil uundgåeligt skabe et større pres for at få flere veje med tilhørende mere bilisme og forurening.
Så Enhedslisten er altså overbevist om, at Folketinget med det her lovforslag vil komme under pres for at bruge flere penge på veje, når der bliver overført flere veje til staten. Flere statslige veje betyder mere økonomisk uansvarlighed, og det vil styrke en motorvejsmafia i Folketinget. Vi vil måske kunne se genoplivelsen af en motorvejsmafia. Det her lovforslag vil i hvert fald lægge en grund til det. Vi vil nok se endnu flere popularitetshungrende politikere, som i fremtiden vil foreslå lige præcis, at deres vej i den valgkreds, hvor de kommer fra, skal opgraderes, og at der skal lægges mere asfalt lige præcis der.
Et andet problem er, at de veje, der bliver overført til kommunerne, vil komme til at lide under det og falde i kvalitet. Der er ganske enkelt ikke økonomi i mange kommuner til at varetage denne opgave, specielt ikke set i lyset af det skattestop, regeringen har indført, som jo lægger nogle meget stramme bånd på kommunernes økonomi.
Med hensyn til hvilke veje der så skal være statsveje, og hvilke der så skal være kommuneveje, mener vi egentlig også, at det virker forholdsvis uigennemtænkt, hvilke veje der er valgt. Det gælder f.eks. Roskildevej, der ikke bliver opgraderet til statsvej.
Lidt karikeret kan man med hensyn til trafiksikkerheden forestille sig, at den første del af Roskildevej bliver stillevej, og at den næste del bliver for »four wheel drive«. Der er i hvert fald ikke nogen samlet koordinering af, hvad der skal ske for en vej som Roskildevej.
Så ligesom SF synes vi, at det her er meget uigennemtænkt. Det skaber pres for større, flere og bredere veje, mere asfalt, og de veje, der tilfalder kommunerne, vil kommunerne have meget svært ved at håndtere. Så vi er helt bestemt imod dette lovforslag.