Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg er glad for Venstres svar, for de gør min ordførertale noget kortere. Tak for det.
Der er ingen tvivl om, at dette lovforslag vil blive debatteret meget. Der er ingen tvivl om - det kan vi allerede se i de høringssvar, der er kommet - at det er noget, som alle borgere er interesseret i, og at det er væsentligt for vores erhvervsliv. Der er heller ingen tvivl om, som Enhedslisten nævnte før, at der vil blive meget debat om, hvilke veje der skal være statsveje og hovedlandeveje, og jeg mener, det er væsentligt, at vi får en god debat om det under udvalgsarbejdet. Her og nu vil jeg ikke lægge vægt på, hvilke veje der skal være tale om, men jeg vil dog nævne et par stykker, hvor det virker mærkeligt.
At vejen fra Frederiksværk til Hundested lige pludselig stopper, virker simpelt hen mærkeligt rent teknisk set, og på Fyn er der i hvert fald en af vejene ned mod Assens, som jeg bestemt synes vi skal have til debat. Men jeg mener ikke, det skal besluttes her, det skal drøftes i den diskussion, der kommer.
Jeg stillede Venstres ordfører nogle spørgsmål om kvaliteten af vejene. Når man for første gang står på den fineste talerstol i denne verden, vender man selvfølgelig tilbage til noget lokalt, noget man kan overskue, og når jeg ser på en vej som vejen fra Vejle over Viborg og videre mod nord, som jo tidligere har været ejet af fem amter, må jeg nok sige, at jeg føler, at ingen af de kvalitetskrav, som Venstres ordfører nævnte, er opfyldt.
Hvis vi tager vejen fra Hanstholm over Skive til Århus, har den på mange måder nogle virkelig gode kvaliteter, og det er fint. Men når vi nærmer os Århus, bliver det en stillevej med vejspærringer og vejbump, og det er altså ikke en erhvervslivets korridor.
Når jeg tager de eksempler frem, er det jo ikke, fordi vi skal diskutere dem her. Men jeg håber, at vi under udvalgsarbejdet bliver ordentligt klædt på, så vi kan diskutere alle vejene.
Jeg vil godt sige, at med hensyn til de kommunale veje er det rigtigt, at der kan være stor diskussion om, hvorvidt kommunerne nu kan leve op til de krav, som stilles. Jeg vil sige, at jeg har stor tillid til kommunerne, og specielt hvis regeringen sørger for, at der er et økonomisk råderum, er jeg også sikker på, at kommunerne vil gøre det på en god måde. Men det er væsentligt, at vedligeholdelsestjenesten på vejene ikke bliver af ringere standard, end den er i dag, og specielt at vintervedligeholdelsestjenesten, som jo har været styret af amterne, forbliver på et højt niveau.
Vi har konstateret, at flertallet ikke ønsker, at regionerne får nogen som helst indflydelse på området, og det kan vi ikke forstå. Vi må konstatere, at flertallet bestemmer, men vi forstår det ikke. Jeg vil dog sige, at uanset hvad vil Socialdemokratiet arbejde meget for, at dette forslag bliver rigtig godt.
I lovforslagets § 24 indføres der et krav om, at Vejdirektoratet skal have lejlighed til at udtale sig i bestemte situationer. Det kan godt være, at det er i orden, men jeg vil dog godt advare imod den tiltagende centralisme, som vi kan se. Det er ikke altid, at centralisme fremmer glæden, begejstringen og engagementet, så jeg håber ikke, ministeren vil misbruge den. Vi vil som sagt anbefale, at forslaget får en grundig udvalgsbehandling. Der er med garanti et antal økonomiske problemer, bl.a. fordi vi nu er enige om, at en række hovedlandeveje skal forbedres. Der er også enighed om, at vedligeholdelsen skal være i orden, og derfor er vi helt sikre på, at der ikke er nogen, der ved, hvordan økonomien bliver. Det skal vi have fundet ud af, og vi vil arbejde for det. Så vil jeg her til sidst understrege, at ændringen fra tre vejmyndigheder til to vil få en række konsekvenser for medarbejderne, og derfor skal vi huske at behandle medarbejderne ordentligt og leve op til de proceduremæssige ting, de har krav på.