Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 13. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 18. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 4-7 vedr. L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eks  emplarer. Spørgsmål 5: "Hvilke konsekvenser vil det få for det sjællandske trafikselskab, at den ene del (HUR) bringer en stor gæld med sig, mens den anden del (Ves  t- sjæ  lland og Storstrøm) medbringer en opsparet formue? Har min isteren gjort sig nogle overvejelser over, hvordan dette skal gøres på en re  tfærdig måde overfor befolkningen i de respektive områder?" Svar: Spørgsmål om overdragelse af aktiver og passiver i forbindelse med de o  p- gaveflytninger, der sker som følge af kommunalreformen er reguleret i i n- denrigs- og sundhedsministerens forslag til lov om visse proceduremæss  ige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen. I dette lovforslag er der fastsat regler om, at den myndighed, som en opga- ve overføres til, overtager de af den afgivende myndigheds akt iver og pas- siver samt rettigheder og pligter, der udelukkende knytter sig til den opga- ve, der overføres. Trafikselskaberne overtager således de af komm  unernes aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der udelukkende knytter sig til varetagelsen af offentlig service trafik. Indholdet af det fremlagte lovforslag om trafikselskaber indebærer, at o  p- gaven vedrørende offentlig service trafik inden for det n uværende HUR  - område overføres til trafikselskabet på Sjælland. Trafikselskabet på Sjælland vil såle des skulle overtage de aktiver og passi- ver samt rettigheder og pligter fra HUR, der udelukkende knytter sig til varetagelsen af opgaven vedrørende offentlig service trafik. Trafikselskabet på Sjælland vil ligeledes skulle overtage aktiver og passiver fra V   estsjæ  l- lands Trafikselskab og Storstrøms Trafikselskab.
Side 2 af 2 For så vidt angår de aktiver og passiver samt rettigheder og pligter i HUR, der ikke udelukkende knytter sig til en bestemt opgave, men knytter sig til varetagelsen af eksempelvis generelle funktioner, følger det af forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr e- formen, at de pågældende aktiver og passiver samt rettigheder og pligter den 1. januar 2007 overføres til de myndigheder, hvortil der overføres o  p- gaver fra HUR, herunder til trafikselskabet på Sjælland. Den konkrete fastlæggelse af, hvilke aktiver og pass  iver samt rettigheder og pligter, der vil skulle overfø ved aftale mellem den myndighed, hvorfra opgaven overføres,  og de myn- digheder, hvortil opgaver fra den pågældende myndighed overf   ø der ikke opnås enighed mellem myndighederne vil beslutningen blive tru f- fet af et af de delingsråd, der nedsættes af indenrigs   - og sundhedsministe- ren, jf. forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen Med fremsættelsen af lovforslag om tilpasninger i det kommunale finansi  e- ringssystem,  som  fremsættes  i  folketingssamlingen  2005/06,  vil  der  bl  ive søgt bevillingsmæssig tilslutning til de økon omiske konsekvenser af kom- munalreformen. Den nærmere lovregulering af de økonomiske konsekvenser vil ske som led i lovgivningen om det kommunale finansieringssystem. Som led i fi- nansieringsreformen korrigeres de kommunale skatteprocenter i forbindel- se med overflytningen af en del af den amtskommunale beskatning. Samti- dig etableres et nyt bloktilskud med udgangspunkt i opgaveflytningerne m.v., og der gennemføres ændringer i tilskuds   - og udligningssystemet. De byrdefordelingsmæssige vir  kninger ved den samlede reform udjævnes mest muligt for at begrænse påvir   kningerne af den enkelte kommunes økonomi. Med venlig hilsen Flemming Hansen