Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
13. maj 2005
550
-
000001
Trafikudvalget har i brev af 18. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
4-7 vedr. L 83, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eks emplarer.
Spørgsmål 5:
"Hvilke konsekvenser vil det få for det sjællandske trafikselskab, at den
ene del (HUR) bringer en stor gæld med sig, mens den anden del (Ves t-
sjæ lland og Storstrøm) medbringer en opsparet formue? Har min isteren
gjort sig nogle overvejelser over, hvordan dette skal gøres på en re tfærdig
måde overfor befolkningen i de respektive områder?"
Svar:
Spørgsmål om overdragelse af aktiver og passiver i forbindelse med de o p-
gaveflytninger, der sker som følge af kommunalreformen er reguleret i i n-
denrigs- og sundhedsministerens forslag til lov om visse proceduremæss ige
spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen.
I dette lovforslag er der fastsat regler om, at den myndighed, som en opga-
ve overføres til, overtager de af den afgivende myndigheds akt iver og pas-
siver samt rettigheder og pligter, der udelukkende knytter sig til den opga-
ve, der overføres. Trafikselskaberne overtager således de af komm unernes
aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der udelukkende knytter sig
til varetagelsen af offentlig service trafik.
Indholdet af det fremlagte lovforslag om trafikselskaber indebærer, at o p-
gaven vedrørende offentlig service trafik inden for det n uværende HUR -
område overføres til trafikselskabet på Sjælland.
Trafikselskabet på Sjælland vil såle
des skulle overtage de aktiver og passi-
ver samt rettigheder og pligter fra HUR, der udelukkende knytter sig til
varetagelsen af opgaven vedrørende offentlig service trafik. Trafikselskabet
på Sjælland vil ligeledes skulle overtage aktiver og passiver fra V estsjæ l-
lands Trafikselskab og Storstrøms Trafikselskab.