Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
13. maj 2005
550
-
000001
Trafikudvalget har i brev af 18. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
4-7 vedr. L 83, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 4:
"Ministeren bedes uddybe, hvorfor administrationen vest for Storebælt de-
les mellem det kommunale og regionale niveau, mens det øst for Storebælt
udelukkende pålægges det regionale niveau og vil det ikke meget nemt
skabe et initiativproblem øst for Storebælt?"
Svar:
Den forskellige placering af udgifterne til administration i trafikselskaberne
fremkommer ved at der i loven foreskrives én bestemt finansi eringsmodel
for trafikselskabet på Sjælland, mens der for det øvrige land kun a ngives en
begrænsning for regioners og kommuners maksimale bidrag til trafiksel-
skabet. Det er således op til deltagerne i trafikselskaberne vest for Stor e-
bælt selv at aftale finansieringsmodellen. Forskellen afspejler en forskellig
trafikal struktur, hvor den relative andel af regionale busruter i Hoved-
stadsområdet vil være væsentlig mindre end andelen af regionale busr uter i
det øvrige land.
Det er vanskeligt at se potentielle initiativproblemer øst for Storebælt.
Kommunerne har alle incitamenter til at tilrettelægge trafikken så godt og
effektivt som muligt, og regionerne vil have incitamenter til at søge udgif-
terne til fælles administration og drift af selskabet reduceret mest muligt.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen