Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
20. maj 2005
550
-
000001
Trafikudvalget har i brev af 27. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
39 til L 83, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksem plarer.
Spørgsmål 39:
"Ministeren bedes kommentere de synspunkter, der fremgår af det dok u-
ment, som en deputation fra VAFT udleverede under et foretræde den 26.
april 2005, jf. L 83 - bilag 10 og herunder oplyse, hvordan fordelingen af
lokale henholdsvis regionale busruter ville se ud, hvis VAFT's forslag føl-
ges."
Svar:
Jeg vil for det første henvise til min besvarelse af spørgsmål 36, hvor jeg
har kommenteret en henvendelse fra Viborg Amts Fælleskommunale Tr a-
fikselskab.
Endvidere vil jeg gerne understrege, at i lovforslaget er det ikke præcist
fastlagt, hvordan ansvaret for de enkelte opgaver skal pålægges regioner og
kommuner i trafikselskaberne vest for Storebælt. Rammerne er frie for de
kommende trafikselskaber vest for Sjælland til at aftale de præcise
model-
ler, dog er der som en mindretalsbeskyttelse fastsat, at ingen kommune kan
forpligtes til at betale mere end de forholdsmæssige forbrug af trafikse l-
skabets ydelser, samt at en region ikke kan forpligtes til at bidrage med me-
re end udgifterne til privatbaner og busbetjening af regional betydning samt
de hertil svarende andele af selskabets administrationsudgifter.
Man kunne godt have overført den sjællandske finansieringsmodel til det
øvrige land, men der er ikke grund til at gøre en b estemt model obligatorisk
blot for ensartethedens skyld, når der ellers ikke er gode gru nde til det.
Det står imidlertid alle trafikselskaber vest for Storbælt frit for at benytte
den sjæ llandske finansieringsmodel.