Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : :    maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål    37 og 38 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 38 ”Det fremgår af bemærkningerne (side 11, 2. spalte), at privatbanerne i h o- vedstadsområdet overdrages til trafikselskabet på Sjælland, mens det beror på en konkret vurdering og drøftelse med regionsrådene, om privatbanerne i det øvrige land skal overdrages til trafikselskaberne. Ministeren bedes forklare, hvorfor der er denne forskel mellem privatbanerne i hovedstads- området og i den øvrige del af landet”. Svar: Lovforslaget er, som tidligere nævnt, et led i udmøntningen af regeringens aftale med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004. Det fremgår af denne aftale, at privatbaner uden for hovedstadsområdet overdrages til enten staten eller trafikselskaberne efter en konkret vurdering og drøftelse med de pågælde n- de regionsråd. Det fremgår ligeledes, at det trafikselskab, der dækker h  o- vedstadsområdet, overtager ansvaret for privatbanerne inden for hove d- stadsregionen. Det er mit udgangspunkt, hvilket også fremgår af lov  forslaget, at samtlige nuværende privatbaner overføres til trafikselskaberne. Det vil således blive afklaret i forbindelse med de kommende drøftelser med regionsrådene, om de privatbaner, der ikke ligger i hovedstadsregionen skal overdrages til tra- fikselskaberne eller overtages af staten. Med venlig hilsen Flemming Hansen