Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
9. maj 2005
550
-
000001
Trafikudvalget har i brev af 5. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
36 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 36:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. marts 2005 fra Viborg
Amts Fælleskommunale Trafikselskab, jf. L 83 - bilag 9."
Svar:
Jeg vil nedenfor kommentere de tre hovedpunkter i brevet fra Viborg Amts
Fælleskommunale Trafikselskab.
Udstedelse af tilladelser til rutekørsel
Tilladelse til alle former for rutekørsel skal efter lovforslaget om trafiksel-
skaber udstedes af transport- og energiministeren. Kompetencen forventes
delegeret til Færdselsstyrelsen.
En adskillelse af kompetencen til myndighedsudøvelse og drift er i god
overensstemmelse med EUs konkurrenceregler. Ved at placere kompeten-
cen til at give tilladelser til rutekørsel et andet sted end hvor ansvaret for
busdriften er placeret, sikres således en a dskillelse mellem på den ene side
bus
driften og på den anden side myndighedsudøvelsen i forbindelse med
busdriften. En sådan adskillelse vurderes at være udtryk for et grundlæ g-
gende sundt princip om, at myndighedsudøvelse og drift holdes adskilt,
således at trafikselskabe rne ikke skal tage stilling til ansøgninger om rute-
tilladelser fra de potentielt konkurrerende private busvirksomheder.
Dette er baggrunden for, at der på dette punkt sker en centralisering, sål e-
des at fremover bliver det statslige niveau, der på baggrund af høring af
trafikselskaberne, tager stilling til, om ansøgninger om tilladelse til rute-
kørsel kan imødekommes.