Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
13. maj 2005
550
-
000001
Trafikudvalget har i brev af 4. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
27
-
33 til L 83, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 27:
Med henvisning til at langt de fleste lokale busruter i Hovedstadsområdet
passerer flere kommunegrænser bedes det oplyst, hvorledes ministeren på-
tænker at beslutningsprocessen skal være for at sikre at disse ruter opret-
holdes, og hvorledes finansieringen skal fordeles mellem kommunerne.
Herunder bedes det oplyst, hvad der sker, hvis en kommune ikke vil delta-
ge i finansieringen vil én sådan kommune f.eks. kunne nedlægge veto
mod en rute, der løber gennem flere kommuner?
Svar:
Det er principielt kommunerne, som skal bestemme linieføring og service-
niveau for busruterne for lokale ruter internt i kommunerne samt i samar-
bejde med nabokommunerne for de busruter der kører over kommunegræn-
serne. I lovforslaget er angivet de overordnede principper for hvordan ud-
gifterne fordeles mellem de deltagende parter i trafikselskabet på Sjæ lland.
Kommunerne betaler for lokale ruter inden for kommunegrænsen. Øvrige
lokale ruter, som berører flere kommuner, betales af kommunerne i et for-
hold, der afspejler ruternes trafikomfang i de enkelte kommuner og den
indbyrdes pendling mellem de pågældende kommuner. Hvis alle deltager i
trafikselskabet på Sjælland er enige om at anvende andre principper og
særlige forhold taler herfor, er der i lovforslaget hjemmel til at fravige prin-
cipperne.
Trafikselskabet forudsættes at få en koordinerende rolle vedrørende pla n-
lægning og afstemning af det samlede bustilbud, hvad der specielt er af be-
tydning for ruter, som berører flere kommuner. Beslutningsproceduren for
den praktiske koordination mellem kommunerne forudsættes fastlagt af
deltagerne i trafikselskabet.