Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 13. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 4. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål   27 - 33 til L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 27: ”Med henvisning til at langt de fleste lokale busruter i Hovedstadsområdet passerer flere kommunegrænser bedes det oplyst, hvorledes ministeren på- tænker at beslutningsprocessen skal være for at sikre at disse ruter opret- holdes, og hvorledes finansieringen skal fordeles mellem kommunerne. Herunder bedes det oplyst, hvad der sker, hvis en kommune ikke vil delta- ge i finansieringen – vil én sådan kommune f.eks.  kunne nedlægge veto mod en rute, der løber gennem flere kommuner?” Svar: Det er principielt kommunerne, som skal bestemme linieføring og service- niveau for busruterne for lokale ruter internt i kommunerne samt i samar- bejde med nabokommunerne for de busruter der kører over kommunegræn- serne. I lovforslaget er angivet de overordnede principper for hvordan ud- gifterne fordeles mellem de deltagende parter i trafikselskabet på Sjæ lland. Kommunerne betaler for lokale ruter inden for kommunegrænsen. Øvrige lokale ruter, som berører flere kommuner, betales af kommunerne i et for- hold, der afspejler ruternes trafikomfang i de enkelte kommuner og den indbyrdes pendling mellem de pågældende kommuner. Hvis alle deltager i trafikselskabet på Sjælland er enige om at anvende andre principper og særlige forhold taler herfor, er der i lovforslaget hjemmel til at fravige prin- cipperne. Trafikselskabet forudsættes at få en koordinerende rolle vedrørende pla n- lægning og afstemning af det samlede bustilbud, hvad der specielt er af be- tydning for ruter, som berører flere kommuner. Beslutningsproceduren for den praktiske koordination mellem kommunerne forudsættes fastlagt af deltagerne i trafikselskabet.  
Side 2 af 2 En kommune kan ikke tvinges til at yde bidrag til en rute, som den ikke føler at have nogen interesse i. En kommune vil omvendt ikke kunne for- hindre etablering af en busrute på kommunens område, hvis andre komm  u- ner eller regionen måtte være interesseret i at bet ale for en sådan, men kan i så fald heller ikke forvente at opnå nogen indflydelse på rutens linieføring eller betjening. Med venlig hilsen Flemming Hansen