Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 13. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 30. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål   25 og 26 til L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5   eksemplarer. Spørgsmål 25: "Ministeren bedes oplyse, om man juridisk helt uproblematisk vil kunne overføres aktiver og passiver fra Århus Kommune (århus Sporveje) til et nyt regionalt trafikselskab. Herunder bedes oplyst, om man uden videre vil kunne overføre tjenestemænd til såkaldt ”lignende stillinger” og om en konsekvens heraf ikke vil kunne blive en mængde retssager, hvis tjenest  e- mændene ikke selv betragter deres nye stillinger som ”lignende stillinger”." Svar: Jeg har forelagt spørgsmålet for indenri  gs- og sundhedsministeren, som har oplyst følgende: ” Overførslen af aktiver og passiver, rettigheder og pli gter samt ansatte fra Århus Ko  mmune til et nyt regionalt trafikselskab er reguleret af regler, der er fastsat i forslag til lov om visse proceduremæs  sige spørgsmål i forbi  n- delse med kommunalreformen (L 67), som er fremsat af indenrigs- og sundhedsministeren. Lovforslaget indeholder de generelle regler for over- førslen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte i forbi n- delse med de opgaveflytninger, der sker i henhold til kommunalreformen den 1. januar 2007. Reglerne for overførslen af aktiver og passiver samt rettigheder og pli gter er fastsat i lovforslagets § 3, og reglerne for overførslen af ansatte er fas tsat i lovforslagets § 4. Det følger af lovforslagets § 3, stk. 1, at det trafikselskab, der overtager trafikopgaven for Århus Kommune efter forslag til lov om trafikselskaber, den 1. januar 2007 overtager de aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der udelukkende er knyttet til varetagelsen af opgaven. Det fø lger endvidere af lovforslagets § 3, stk. 4, at der fra Århus Kommune til trafi  k-
Side 2 af 3 selskabet den 1. januar 2007 overføres en forholdsmæssig del af de aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der ikke udelukkende er knyttet til varetagelsen af bestemte opgaver, og som ikke udelukkende er knyttet til opgaver, som Århus Kommune fortsat varetager efter den 1. j  anuar 2007. Med hensyn til overførslen af ansatte følger det af lovforslagets § 4, stk. 1, at det trafikselskab, der overtager trafikopgaven for Århus Kommune efter forslag til lov om trafikselskaber, den 1. januar 2007 overtager de ansatte, der udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med varetagelsen af opgaven. Det følger endvidere af lovforsl agets § 4, stk. 4, at der fra Århus Kommune til trafikselskabet den 1. januar 2007 overføres en forholdsmæ   s- sig del af de ansatte, der ikke udelukkende er beskæftiget med varetage  lsen af trafikopgaven, og som ikke udelukkende er beskæftiget med varetage  l- sen af opgaver, som Århus Kommune fortsat varetager efter den 1. j  anuar 2007. Forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen regulerer endvidere de ansattes rettigheder og pligter i forbindelse med overførslen. Det følger af lovf orslagets § 7, stk. 1, at de tjenestemænd, der overføres efter lovforslagets § 4, overgår til ansættelse under den nye ansættelse s- myndighed på vi lkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Bestemmelsen indebærer som anført i bemærkningerne til lovfo rslagets § 7, stk. 1, at de pågældende ansættes som tjenestemænd hos den nye ansæ t- telsesmyndighed i henhold til denne myndigheds tjenestemandsregler og de kollektive aftaler, der er indgået i henhold til disse regler. Bestemmelsen i lovforslagets § 7, stk. 1, indebærer, at der ikke ved ove  r- gangen til ansættelse under den nye ansættelsesmyndigheds tjenestemand s- regler og de kollektive aftaler, der er indgået i henhold til disse re gler, vil ske forringelser af de berørte tjenestemænds løn - og ansættelsesvi  lkå r som følge af overgangen. Der henvises i den forbindelse til Personal estyrelsens notat af 7. marts 2005, som er oversendt af Indenrigs- og Sundhedsministe- riet til Folketingets Kommunaludvalg ved brev af 8. marts 2005 (L 67 – bilag 2). Den foreslåede best emmelse indebærer endvidere som anført i bemærkni n- gerne, at ansættelsesmyndigheden er vedkommende nye ansættelsesmy n- dighed, og at ansættelsesområdet er det samme som for andre tjenest   e- mænd, der ansættes hos denne ansættelsesmyndighed. En overgang til a n- sæt  telse hos den nye ansættelsesmyndighed vil ikke i sig selv være en fo r- flyttelse. De pågældende tjenestemænd vil som anført i bemærkningerne fremover kunne være forpligtede til at overtage en anden pa  ssende stilling inden for det nye ansættelsesområde, som    ikke ændrer tjenestens kara  kter.
Side 3 af 3 Der kan som anført i bemærkningerne ikke angives præcise retningslinjer for de pågældende tjenestemænds forpligtelse til at påtage sig en anden sti l- ling, heller ikke i forhold til eksempelvis geografiske ændringer.   Hvornår en stilling er passende, beror efter de almindelige tjenestemandsretlige reg- ler på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde og vil i sidste instans sku   l- le afgøres af domstolene.” Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 1 vil det    – i ove   r- ensstemmelse med praksis - ved vurderingen af, om en sådan anden stilling kan anses for passende ud over en vurdering af stillingens karakter og sammenhæng med den hidtidige sti  lling skulle indgå, om tjenestemanden efter en bedømmelse på grundlag af momen  ter som uddannelse, alder, hel- bredstilstand, den sædvanlige opfattelse af status m.v. kan siges at h  ave fået anvist en passende stilling.  Det skal derudover indgå, at tjenest emænd i overensstemmelse med praksis må tåle mere, når ændringen sker som led i større administrative omlægninger. Med hensyn til reguleringen af tjenestemændenes rettigheder og pligter ved overfør slen kan der endvidere henvises til besvarelsen af spørgsmål 1 fra Folketingets Kommunaludvalg vedrørende forslag til lov om visse proc e- duremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr eformen (L 67). Med venlig hilsen Flemming Hansen